Citi raksta

Zemnieki sola rīkoties, ja valsts kabatu pildīs uz lauktehnikas degvielas akcīzes rēķina

Ieva Nora Fīrere, Diena
29.07.2009

Mazināt nākamā gada subsīdijas zemnieki ir gatavi, tomēr tikai tad, ja neskar citus vājos punktus, piemēram, nepārtrauc atmaksāt akcīzes nodokli par degvielu. Diena jau rakstīja, ka par to runāts jaunajā nodomu vēstulē Starptautiskajam Valūtas fondam. Vēstulē apliecināta valdības gatavība "samazināt vai atcelt vairumu atvieglojumu, ieskaitot tos, kas paredzēti zemniekiem", tāpat norādīts, ka "ir jāmazina valsts atbalsts, lauksaimniecības subsīdijas un dažādas citas subsīdijas, ieskaitot akcīzes nodokļa atmaksu zemniekiem".

Pārtraucot akcīzes atmaksu par degvielu, kas lietota lauktehnikas darbināšanai, nevis braukšanai pa valsts ceļiem, zemes hektāra apstrāde gada griezumā izmaksās par 23 latiem vairāk, saka Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes vadītājs Armands Krauze. Vidējai, 60 ha lielai saimniecībai tas gada griezumā sadārdzinās izmaksas par 1400 latiem. Kamēr ministrija ar zemnieku organizācijām par subsīdiju cirpšanu bija runājusi, akcīzes atmaksa nav apspriesta, tādējādi nodomu vēstules teksts organizācijas pārsteidzis. "Subsīdijās esam gatavi pakāpties uz leju, 6,5 milj. nākamgad būtu absolūtais minimums," saka Zemnieku saeimas direktore Rita Sīle un norāda, ka šī summa ir par 80% mazāka nekā pērn izmaksātie 32 milj. latu. Ja valdība "aiztiks" akcīzi, lauksaimnieki meklēs alternatīvas, sola A.Krauze. Proti, Latvijā lauksaimnieki lieto "parasto" degvielu, pēc tam saņemot kompensāciju no valsts. Citur zemnieki var lētāk iepirkt speciālu "iekrāsotu" degvielu. Ja vairs nepiešķirs kompensāciju, lauksaimnieki sola importēt šo "iekrāsoto" degvielu.

Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs konkrēti par atbalsta samazinājumu vēl nerunā, vien sakot, ka nākamgad "kaut kas paliks no akcīzes" un "kaut kas paliks no subsī­di­jām".

Diena

x

Paroles atgadināšana