Ekonomika un finanses

Sarunas noslēgušās. Kādi rezultāti un kā tie piepildīsies

Sarunas noslēgušās. Kādi rezultāti un kā tie piepildīsies

Andris Miglavs, Danute Jasjko, Evija Leoke, Ludmila Fadejeva, Armands Vēveris, Valda Bratka, Ruta Filmanoviča, Edgars Selickis, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)
16.12.2002

Daudzi jau sākuši aprast ar iedomu, ka pēc Kopenhāgenas 13. decembra nakts lēmuma par iestāšanās sarunu noslēgumu jau esam Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts un varam sākt skaitīt ienākošo ES naudiņu savos bankas kontos. Un rēķināt, vai tās pietiks jauno vides, sanitārijas prasību izpildei un - vienkārši - uzņēmumu konkurētspējas sasniegšanai. Taču - vai esam apzinājuši pieejamos ES finansu papildresursus, atvērtās tirgus iespējas un nosacījumu kopu, kas jāizpilda, lai sarunu rezultāti vērstos realitātē?


Šajā pirmajā un samērā īsajā analītiskajā apskatā par sarunu rezultātā gūtajām iespējām Latvijas lauksaimniecības izaugsmei mēs varam atbildēt tikai uz dažiem jautājumiem:


• ar ko noslēdzās iestāšanās sarunas sadaļā "Lauksaimniecība" ar ražošanu un lauku attīstību saistītajos jautājumos;


• kā vērtējams sarunu gaitā panāktais progress;


• kā pelnīs Latvijas lauksaimnieki pēc iestāšanās ES;


• vai iestāšanās noteikumi ir izdevīgi Latvijas lauksaimnieku un lauku sabiedrībai;


• kā iestāšanās ES ietekmēs Latvijas lauksaimniecības attīstību, vai Latvijas lauksaimniecībai ir izaugsmes iespējas.


Savus vērtējumus balstīsim uz sarunu dokumentos iekļauto informāciju un LVAEI veiktajiem aprēķiniem, koncentrējoties uz galveno sektoru izaugsmes apjomiem, ienākumiem, valsts atbalsta lielumu un tā finansēšanas avotiem, kā arī ražošanas pamatresursu - zemes, darbaspēka izmantošanu.


Aprēķinos esam izmantojuši dažādas analītiskās metodes - gan statiskās (kas pieņem par nemainīgiem esošās ražošanas apjomus un struktūras), gan dinamiskās, kas ļauj prognozēt arī ražošanas apjomu un struktūras pārmaiņas atkarībā no izmantotajiem politikas instrumentiem un to intensitātes. Veicot aplēses, esam balstījušies gan uz 2001. gada Lauksaimniecības Kopaprēķina (EEA) rezultātiem, lai vērtētu kopējās sektora ienākumu pārmaiņas, gan 2000. gada SUDAT (FADN) datu bāzes informāciju, lai prognozētu iestāšanās ES ietekmi uz dažāda veida saimniecībām, kas atšķiras pēc savas specializācijas. Nākotnes pārmaiņu analizēšanai esam lietojuši arī dinamisko reģionālo lauksaimniecības sektora daļējā līdzsvara optimizācijas modeli (LAPA, par kuru esam rakstījuši jau iepriekš). Esam pētījuši gan saimnieku iespējamos ieguvumus, gan šo ieguvumu finansēšanas avotus.


Visi tālākie vērtējumi izdarīti, balstoties uz pieņēmumiem, ka:


• Latvijas parakstīs pievienošanās ES līgumu;


• Latvijas sabiedrība referendumā nobalsos par iestāšanos ES;


• Latvija spēs izpildīt visas apņemšanās, kas dotas iestāšanās sarunu laikā un izriet no ES likumdošanas;


• Latvija vēlēsies izmantot tās lauksaimniecības un lauku attīstības atbalsta iespējas, ko sniedz iestāšanās sarunu procesā paredzētie noteikumi.


Sarunu rezultātu kopsavilkums 


Latvija ir spērusi vienu no pēdējiem četriem lielajiem soļiem, lai 2004. gada 1. maijā kļūtu par ES dalībvalsti. Lauksaimniecībai tas nozīmēs jau agrāk nosaukto (AgroPols, 2002., 3. laidiens) principu īstenošanos:


1. Latvijā jau tūlīt pēc iestāšanās tiek realizēta ES pašlaik spēkā esošā Kopējā lauksaimniecības politika (KLP), kaut arī ar atsevišķām novirzēm, kas tomēr nesaistās ar Eiropas koptirgus organizāciju pamatelementiem;


2. Latvija uzreiz pēc kļūšanas par dalībvalsti iekļaujas vienotajā Eiropas tirgū, gan gūstot brīvu pieeju visu citu valstu patērētājiem, gan arī pilnībā atverot savu tirgu pārējo ES dalībvalstu, tajā skaitā pašreizējo kandidātvalstu ražotājiem;


3. Latvijas iestāšanās finansēšanas maksimālos apmērus iezīmējuši ES valstu vadītāju Berlīnes 1999. gada tikšanās laikā noteiktie budžeta griesti, kurus apstiprināja 2002. gadā Briseles tikšanās laikā. Un tie nozīmē pakāpenisku tiešo maksājumu izlīdzināšanu ar pašreizējās dalībvalstīs (ES-15) īstenotajiem, un mūsu maksājumu pieaugums notiks uz ES-15 valstu maksājumu samazināšanas rēķina pēc 2006. gada.


Vērtējot konkrētos sarunu rezultātus, uzmanību pievērsīsim:


• Latvijai noteiktajiem references rādītājiem;


• tiešo maksājumu finansēšanas shēmai un Latvijas valsts izšķīrumiem šajā jomā;


• sektoram pieejamo naudas plūsmu apjomiem un to avotiem. 


1.Kvantitatīvie stūrakmeņi un to ekonomiskā vērtība  Iestāšanās sarunas nozīmēja arī vienošanos par virkni kvantitatīvo rādītāju, kas KLP ietvaros noteiktu Latvijas lauksaimniecībai iespējamo saņemamā atbalsta apjomu pēciestāšanās laikā.


1.2.References rādītāji


Šie rādītāji apkopoti 1. tabulā. Salīdzinājumam, līdztekus Kopenhāgenas skaitļiem, iekļauti arī 2001. gada statistikā oficiāli uzrādītie saturiski tuvāk atbilstošie Latvijas faktiskie rādītāji, kā arī ES pozīcijai sarunu sākumā - 30. janvārī - publicētie atbilstošie rādītāji. Lielākais progress sarunu gaitā panākts piena, cietes, cukura un liellopu gaļas nozarē, kā arī laukaugu references ražības noteikšanā. Kā parādījām iepriekšējā AgroPola laidienā, Latvijas, un Baltijas kopējie, šā gada sarunās sasniegtie uzlabojumi nozīmīgi pārsniedz citu kandidātvalstu panākumus. 


1. tabula. Sarunu rezultāti un Latvijas 2001. gada rādītāji
























































































































































Nozare



Rādītājs



Vienība



LV - 2001
BA



30.01.2002.
EU 0



Kopenhāgena
EU F



EU F/EU 0
=%



Laukaugi: kvieši, rudzi, mieži, auzas, tritikāle, griķi, pākšaugi, rapši, lini, skābbarības kultūras



References platība. Praktiski ierobežo maksājumu, bet ne ražošanas apjomu



tūkst. ha



455,2



484,7



443,6



92



References ražība.


Izmanto TM likmju (ne ražošanas intensitātes) aprēķināšanā



t/ha



2,09



2,03



2,50



123



Šķiedras lini



Kompensācijas fabrikām. 
Saņem par augstas cenas maksāšanu zemniekiem



t



800



361 - garšķ.
1106 - īsšķ.



361 - garšķ.
1313 - īsšķ.



114



Cukurbietes



Cukura ražošanas kvota. Reāli ierobežo “ekonomiski izdevīgā” cukura ražošanas apjomu



tūkst. t



66



52,5



66



127



Kartupeļu ciete



Cietes ražošanas kvota. Par šāda cietes apjoma ražošanu tiek maksāta cenu pazeminoša kompensācija



tūkst. t



3,7



3,4



5,8



168



Piens



Piena pārdošanas kvota. Reāli ierobežo tirgū nonākošā piena daudzumu, par pārsniegumu valsti sodot



tūkst. t



505



489,47



695,4



142



 



Kvotas rezerve, pierādāma 2006. gadam



 



 



 



33,25*)



146



Liellopi



Liellopu speciālā prēmija. Par šo dzīvnieku skaitu iespējams saņemt noteikto piemaksu



Prēmiju skaits



13000



70200



70200



100



Zīdītājgovju prēmija



Prēmiju skaits



4500



2021



19400



960



Kaušanas prēmija



Prēmiju skaits



57370



124320



124300



100



Teļu (1-7 mēn.) kaušanas prēmija



Prēmiju skaits



11440



53300



53300



100



Ekstensifikācijas prēmija



Prēmiju skaits



14800



72220



89600



124



Nacionālā aploksne. Naudas summa nozarē, izmantojama pēc valsts ieskatiem



tūkst. LVL



-



785



785



100



Aitas



Aitu māšu prēmija



Prēmiju skaits



5000



18437



18400



100



Nacionālā aploksne



tūkst. LVL



-



10,0



11,2



111



Medus



Bišu saimes



Stropu skaits



47900



54000



54000



100



1.2. Tiešo maksājumu likmes


Katrs no šiem rādītājiem nozīmē kādu ekonomisku ieguvumu noteiktai ražotāju grupai. Vairumā gadījumu tie ir tiešie maksājumi (TM) konkrētu nozaru ražotājiem. Šo maksājumu plānotās likmes parādītas 2. tabulā. Aprēķini veikti, pieņemot Latvijas lauksaimniekiem iespējami labvēlīgāko Latvijas valdības lēmumu par lauksaimniecības politikas finansēšanu jau pēc iestāšanās ES. Salīdzinājumam - likmes, kas izrietēja no ES pozīcijas gada sākumā.


2. tabula. Latvijai paredzētie ES tiešie maksājumi 2004.-2006.gadā, LVL/vienību




























































































































 



 



EU0
(2004.g.)



EUF
(2004.g.)



EUF/EU0
=%



EUF
 (2005.g.)



EUF
 (2006.g.)



Hektārmaksājumi



Ls/ha



19,14



51,11



267



55,76



60,40



Par cietes kartupeļiem



Ls/t



3,92



8,62



220



9,40



10,19



piena ražošanas



Ls/t



0



0



0



2,04



4,41



Liellopu speciālā prēmija



Ls/dzīvn.



30,98



68,15



220



74,34



80,54



Zīdītājgovju prēmija



Ls/dzīvn.



29,50



64,90



220



70,80



76,70



Kaušanas prēmija



Ls/dzīvn.



11,80



25,96



220



28,32



30,68



Kaušanas prēmija teļiem



Ls/dzīvn.



7,38



16,23



220



17,70



19,18



Ekstensifikācijas prēmija



Ls/dzīvn.



5,90



12,98



220



14,16



15,34



Papildus maksājumi liellopiem



Ls/dzīvn.



4,42



4,42



100



4,42



4,42



aitu māšu prēmija



Ls/dzīvn.



3,10



6,81



220



11,15



13,09



Papildus maksājumi aitām



Ls/dzīvn.



0,61



0,61



100



0,61



0,61



bišu saimes



Ls/stropu



0,22



0,67



305



0,80



0,93




Piezīme: * Vidējais kurss ir EUR 1=Ls 0,59 (CSP dati)


Avots: LVAEI aprēķini pēc sarunu rezultātiem


1.3.Cenas


Tomēr atsevišķās nozarēs, īpaši cukura un piena ražošanā, ražotāju ieguvums noteikto kvotu rezultātā galvenokārt veidosies no augstākām pārdošanas cenām. Arī putnkopības un cūkkopības produkcijas ražotājiem būtu jārēķinās galvenokārt ar tirgus dotajiem ieņēmumiem. Kādas būs faktiskās cenas pēc iestāšanās ES, šodien nav iespējams precīzi prognozēt. Tā ir pārāk tāla nākotne. Tomēr dažās nozarēs to esam mēģinājuši iezīmēt (3. tabula). Kā redzams, tieši kvotētajās cukura un piena, kā arī linu nozarēs paredzams lielākais cenu pieaugums. Savukārt divās citās Latvijai nozīmīgajās lauksaimniecības nozarēs, kuras nav kvotētas un kurās nav ES KLP tiešo maksājumu, iespējams pat cenu samazinājums (tiesa, daļēji to kompensētu par laukaugu ražošanu saņemtie tiešie maksājumi).


3. tabula. Lauksaimniecības produkcijas cenas, LVL/t













































































































 



Latvijas faktiskās
2001.g.
BA scenārijs



Eiropas savienībā
2004. – 2006.g.
EU 0 un EU F scenāriji



Pārmaiņas
%



Kvieši



57.63



62.41



8



Rudzi



52.43



59.55



14



Mieži



53.51



62.58



17



Auzas



52.89



63.53



20



Pārējie graudaugi



44.29



53.97



22



Pākšaugi



121.72



100.93



-17



Rapsis



121.76



111.02



-9



Linšķiedra



59.65



180.00



202



Cukurbietes



19.34



25.91



34



Kartupeļi



23.00



26.87



17



Piens



93.56



150.95



61



Liellopu gaļa (kautmasā)



810.40



1019.39



26



Cūkgaļas (kautmasā)



1042.90



812.53



-22



Aitas



1052.60



1287.07



22



Putnu gaļas



899.71



685.74



-24



Medus



1000.00



1565.14



57




1.4.Tiešo maksājumu ieviešana un finansēšanas iespējas 


Kandidātvalstīm iestāšanās sarunu laikā izdevās panākt nozīmīgus uzlabojumus tiesībās nodrošināt saviem lauksaimniekiem konkurētspējīgu TM līmeni. ES ne tikai atzinusi TM loģisku nepieciešamību jaunajām dalībvalstīm, bet arī piekritusi, ka 25% līmenis no ES esošajās dalībvalstīs piemērotā ir pilnīgi nepietiekams. Sarunu noslēgumā nosauktā TM uzsākšanas likme ir 55% ar turpmāku ikgadēju pieaugumu.


Ko nozīmē šī likme


2. tabulas pēdējā ailē ir parādītas TM likmes, kādas tās būtu, ja Latvijā uzreiz pēc iestāšanās 2004. gadā šie maksājumi tiktu īstenoti pilnīgi atbilstoši pašreizējai ES likumdošanai. ES dalībvalstis uzskatīja, ka šāds krass ieņēmumu pieaugums nebūtu pieļaujams nedz finansiālu apsvērumu dēļ - to neizturētu Berlīnē apstiprinātie un Briselē pārapstiprinātie paplašināšanās ES budžeta griesti, nedz iespējamā ienākumu šoka dēļ jaunajā dalībvalstīs, kas kavētu sektora tautsaimnieciskās efektivitātes palielināšanos. Tāpēc ir noteikts pakāpeniskas TM ieviešanas grafiks, kas izteikts procentos no ES-15 pašlaik (laika posmam no 2004. līdz 2006. gadam) un 2006. gadā (laika posmam pēc 2006. gada) noteiktajām TM likmēm - pie nosacījuma, ka jaunajās dalībvalstīs piemēroto TM likmes nekādā gadījumā nepārsniegs ES tajā brīdī spēkā esošās likmes. Grafiski tas parādīts 1. attēlā.




Tomēr visticamāk, ka 2009. gadā Latvijas laukaugu ražotāji saņems mazākus par 2. tabulā nosauktajiem TM, jo Briseles budžeta griesti paredz faktisku TM likmju samazināšanos pēc 2006. gada ES-15 dalībvalstīs, lai ierobežotā budžeta apstākļos varētu finansēt jauno dalībvalstu TM likmju palielinājumu.


Jāuzsver, ka ES sarunu gaitā principā nav mainījusi savu sākotnējo pozīciju par 25% TM likmes attiecināšanu uz jaunajām dalībvalstīm 2004. gadā ar 5% palielinājumu nākamajos 2 gados. ES tikai devusi tiesības jaunajām dalībvalstīm papildināt ES KLP TM ar papildmaksājumiem. Turklāt liela daļa no papildmaksājumiem (pēc 2006. gada - visi) finansējami no dalībvalsts pašas budžeta 100% apmērā. Tādējādi tikai tad, ja Latvijas valdība tā lems, Latvijas lauksaimnieki jau 2004. gadā varēs saņemt TM 55% līmenī no ES-15 piemērotajiem. Un 2004.-2006. gadā šie maksājumi tiktu finansēti no trīs avotiem:


• ES budžetā TM atvēlētās daļas;


• ES un Latvijas kopfinansētās Lauku attīstības programmas, (par to stāstīts AgroPola 23. laidienā);


• no nacionālā budžeta. 


1.5.Papildu pasākums Latvijas KLP Lauku attīstības programmai


Sarunu noslēgumā ES beidzot izpratusi piensaimniecības un citu lauksaimniecības ražošanas nozaru ieguldījumu arī Latvijas lauku vides uzturēšanā. Tāpēc sarunu noslēguma dokumentā iekļauta Eiropas Komisijas deklarācija, kurā ES piekrīt, ka Latvija, izmantojot ES lauku attīstībai paredzētos līdzekļus un papildinot tos ar savu līdzfinansējumu (kā jau tas šādu līdzekļu apgūšanas pamatprincipos noteikts) sakārto savas pamestā lauksaimniecības zemes līdz labam agrovides stāvoklim. Faktiski tas kļuva par 8. iespējamo pasākumu Latvijas KLP Lauku attīstības plānam (līdztekus tiem citiem, par ko rakstīts šajā pielikumā ievietotajā rakstā “Kā klāsies Latvijas laukos pēc iestāšanās ES”).


2. Sarunu rezultātu ekonomiskais novērtējums


Kā naudas izteiksmē vērtējami iepriekšējie sausie kvantitatīvie rādītāji? Vai tie patiešām rada labvēlīgāku vidi Latvijas lauksaimniecības attīstībai? 


2.1.Pieņēmumi


Vērtējot Latvijas lauksaimniecības integrācijas ES pamatnosacījumus, LVAEI veica analītiskos aprēķinus saskaņā ar pieņēmumu kopumiem (scenārijiem), kas formulēti, balstoties uz noslēguma vienošanās starp Latviju un ES, kā arī sarunu gaitā izteikto sākotnējo EK piedāvājumu.


Šeit analizēti divi galvenie attīstības scenāriji, salīdzinājumam pievienojot Latvijas lauksaimniecības 2001. gada rādītājus.


EU0 - ja būtu īstenojusies 2002. gada janvārī publiskotā ES pozīcija (par to rakstīts arī AgroPola - 3.- 5. un arī citos laidienos). Raksturīgās iezīmes - zemi references un kvotu rādītāji, bet Koptirgus organizācijas (KTO) ietvaros īstenoto tiešā atbalsta maksājumu lielums Latvijas lauksaimniecībai noteikts kā pieaugošs no 25% ar kopumā 10 gadu ilgu pārejas periodu līdz politikas pilnīgai izlīdzināšanai.


EUF - Kopenhāgenā norunātie references rādītāji un TM - kā pieaugošs lielums - sākas no 55% 2004. gadā ar kopumā 8 gadus ilgu pārejas periodu līdz politikas pilnīgai izlīdzināšanai. Turklāt daļa TM tiek finansēta no ES Lauku attīstības maksājumiem (15%, 10% un 5% papildu procenti attiecīgi 2004., 2005. un 2006. gadā) un no Latvijas nacionālā budžeta (15%, 20%, 25% papildu procenti attiecīgi 2004., 2005. un 2006.gadā).


BA - īstenosies no ES neatkarīgs Latvijas attīstības variants, un nacionālā lauksaimniecības politika turpināsies bez būtiskām pārmaiņām. Ražošanas attīstību neierobežos investīciju finansēšanas resursu trūkums un nepieejamība. Te ievērtēti Latvijas esošās lauksaimniecības politikas pasākumi: ražošanas kvota cukuram, hektārmaksājumi laukaugiem, tiešie maksājumi par dzīvniekiem un maksājumi par saražotiem cietes kartupeļiem.


EU0 un BA scenāriji tika izstrādāti, lai izveidotu salīdzinājuma bāzi reālam lauksaimniecības integrācijas scenārijam (EUF), ekonomiski vērtējot iespējamos ieguvumus un zaudējumus, Latvijai iestājoties ES. Galvenās atšķirības starp iepriekš aprakstītajiem scenārijiem ir parādītas 1. tabulā. Scenārijos pieņemts, ka ražotāju cenu līmeņi ir vienādi visos pievienošanās ES scenārijos (3. tabula). Sakarā ar paredzēto iestāšanās laiku, visos scenārijos ES KLP ietekmes vērtējums sākas tikai 2004. gadā. Kopumā Latvijas lauksaimniecības sektora attīstība ir vērtēta laika posmā no 1999. līdz 2007. gadam, ievērojot katra izmantojamā analītiskā līdzekļa analizēšanas un prognozēšanas iespējas. Turklāt aprēķinos kā bāzes periods pieņemts 1999.-2001. gads, kas raksturots ar:


• Latvijas lauksaimniecības attīstības stāvokli (ražošanas apjomi, produktivitāte, iesaistītie resursi un izmaksas),


• situāciju un tās attīstības prognozēm Eiropas un pasaules tirgū;


• Latvijā izmatoto lauksaimniecības atbalsta politiku.


2.2.KLP pasākumu ietekmes analītiskais vērtējums 


KLP ieviešanas ietekme uz sektoru vērtējama, summējot nozīmīgāko KTO elementu -


• tirgus cenu atbalsta pasākumu un kvotas,


• tiešo maksājumu,


• lauku un saimniecību attīstības pasākumu ietekmi uz sektora attīstības rādītājiem.


Aprēķinu procesā visi scenāriji tika balstīti uz nosacījumu, ka 2001. gada lauksaimniecības ražošanas struktūra nemainīsies līdz 2006. gadam, bet ražošanas apjomi tika prognozēti, arī ņemot vērā ES kvotu noteiktos ierobežojumus un references apjomus.


2.2.1.Tirgus cenu atbalsts  Tirgus cenu atbalsta ietekme vērtēta kā sektora produkcijas vērtības pieaugums (vai samazinājums), ievērojot produkcijas pārdošanas cenu pārmaiņas (3. tabula). Turklāt tiek analizēti abi ietekmējošie faktori - gan cenu līmeņa prognozējamās pārmaiņas (cenu ietekmes faktors), gan ražojamās produkcijas prognozējamos apjomu pārmaiņas (daudzuma ietekmes faktors). Šajās prognozēs ievērtēts Programmā 2000 paredzētais pārdošanas cenu samazinājumus labībām un pienam. Linšķiedras ES cenu prognoze 2004. - 2006. gadam balstās uz ekspertu vērtējumu par īsās un garās linšķiedras pasaules cenu līmeni 2004. - 2006. gadā. Cenu prognozes ir balstītas uz pieņēmumu, ka Latvijā ražotāju cenas varētu būt līdz pat par 10 - 20% zemākas nekā vidēji ES.


4.tabula. Nozīmīgāko lauksaimniecības nozaru produkcijas vērtības pārmaiņas ES tirgus cenu atbalsta ietekmē, milj. Ls


















































































































































































































 



Produkcijas vērtība tirgus cenās (milj. Ls)



Cenu ietekme (milj. Ls)



Daudzuma ietekme (milj. Ls)



Sarunu rezultāts
(EUF-EU0)



BA



EU0



EUF



EU0, EUF



EU0



EUF



milj. Ls



%



Kvieši



26



28.7



27.5



2.2



0.5



-0.7



-1.2



96



Rudzi



5.6



6.5



6.2



0.8



0.1



-0.2



-0.3



96



Mieži



12.4



14.7



14.1



2.1



0.3



-0.4



-0.6



96



Auzas



4.4



5.3



5.1



0.9



0.1



-0.1



-0.2



96



Pārējie graudaugi



2.5



3.1



2.9



0.5



0.1



-0.1



-0.1



96



Pākšaugi



0.5



0.4



0.4



-0.1



0



0



0



95



Rapsis



1.6



1.5



1.4



-0.1



0



0



-0.1



96



Linšķiedra



0.1



0.3



0.3



0.2



-0.1



0



0



113



Cukurbietes



8.8



9.3



11.8



3



-2.4



0.1



2.5



127



Kartupeļi cietei



0.4



0.5



0.8



0.1



0



0.3



0.3



168



Piens (pārdošana)



47.2



73.9



110



29



-2.3



33.8



36.1



149



Liellopu gaļa (kautmasā)



15.4



20.5



32.5



4



1



13.1



12.1



159



Cūkgaļas (kautmasā)



33



25.7



25.7



-7.3



0



0



0



100



Aitas



0.4



0.6



0.6



0.1



0.1



0.1



0



100



Putnu gaļas



6.5



5



5



-1.5



0



0



0



100



Medus



1



1.6



1.6



0.6



0



0



0



100



KOPĀ



165.8



197.4



245.9



34.5



-2.6



45.9



48.5



125



Avots: pēc LVAEI aprēķinu rezultātiem


Vērtējot ieņēmumu pārmaiņas no jaunām cenām pie 2001. gada ražošanas apjomiem (4. tabula), var secināt, ka iestāšanās sarunas lauksaimnieku ieņēmumus cenu pieauguma rezultātā īpaši būtiski palielinājušas piena un liellopu nozarē, attiecīgi par Ls 29 milj. un Ls 4 milj. bet, salīdzinot ar 2001. gada līmeni - pat par Ls 63 milj. piena nozarē, piemēram. Piesardzīgu cenu prognožu rezultātā vērtēts, ka cūkgaļas un putnu gaļas ražošanā sektora kopieņēmumi no tāda paša apjoma produktu pārdošanas, Latvijai iestājoties ES, varētu samazināties attiecīgi par Ls 7,3 milj. un Ls 1.5 milj. Kopumā, cenu pārmaiņu rezultātā Latvijas lauksaimniecības sektora ieņēmumi varētu palielināties par vairāk nekā Ls 30 milj. Atšķirībā no janvāra piedāvājuma, sarunās panāktie references rādītāji nodrošina arī ražošanas daudzumu pārmaiņu pozitīvo ietekmi uz sektora ieņēmumiem. Daudzuma pārmaiņu ietekmē lielākais ieņēmumu pieaugums būtu piena un liellopu gaļas ražotājiem, attiecīgi par Ls 33,8 milj. un Ls 13.1 milj. 


2.2.2. Tiešo maksājumu ietekme uz Latvijas lauksaimniecības sektora ieņēmumiem 


TM ietekme vērtēta kā sektora ražotāju ieņēmumu palielinājums tiešo maksājumu ietekmē, pieņemot, ka:


• visi ražotāji izpildītu maksājumu saņemšanai noteiktās kvalificēšanās prasības;


• tiek izmantota ES likumdošanā paredzētā pilnā (standarta) TM administrēšanas sistēma.


5. Tabula. No sarunu rezultātiem izrietošā Latvijas tiešo maksājumu ‘aploksne’ un tās finansēšanas avotu sadalījums





















































































































































 %



2004



2005



2006



2007



2008



2009



2010



2011



2012



2013



Latvijai piešķirta


procentuāla likme no ES TM
100% līmeņa, kopā



55



60



65



70



80



90



100



100



100



100



- TM daļa no ES TM


paredzētiem līdzekļiem, %



25



30



35



40



50



60



70



80



90



100



- TM daļa no Lauku


attīstības līdzekļiem



15



10



5



 



 



 



 



 



 



 



- TM daļa no Nacionāla


budžeta



15



20



25



30



30



30



30



20



10



0



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



Tūkst. LVL



2004



2005



2006



2007



2008



2009



2010



2011



2012



2013



Latvijai aprēķinātā TM
aploksne, tūkst Ls.



35 196



39 806



44 662



49 766



56 875



63 985



71 094



71 094



71 094



71 094



-TM daļa no ES TM


paredzētiem līdzekļiem



15 998



19 903



24 049



28 438



35 547



42 656



49 766



56 875



63 985



71 094



-TM daļa no Lauku


attīstības līdzekļiem



9 599



6 634



3 436



0



0



0



0



0



0



0



-TM daļa no Nacionāla


budžeta



9 599



13 269



17 178



21 328



21 328



21 328



21 328



14 219



7 109



0



Avots: LVAEI aprēķini, pēc nepublicētiem iestāšanās sarunu dokumentiem


Kā redzams, ja Latvijas valsts vēlētos pēc iestāšanās ES izmantot savas tiesības izlīdzināt konkurētspējas noteikumus savas valsts lauksaimniekiem, valsts budžetam tas izmaksātu līdz Ls 21,3 milj. pieaugošas summas 2007. gadā, kas vien 2011. gadā sāktu samazināties. Sarunās panāktais atļāvums Latvijai palielināt TM likmes lielā mērā nozīmē vienīgi atļauju tērēt Latvijas valsts budžeta resursus KLP paredzēto TM finansēšanai savā valstī. Salīdzinot prognozējamo ES atļauto TM apjomu ar Latvijā pašlaik izmantotajiem lauksaimniecības TM, lielākajai daļai nozaru ieņēmumi no TM palielinātos, izņemot linšķiedras, piena un cūkgaļas nozari. Kaut gan jāievēro, ka sarunu rezultātā ir panākta vienošanās, ka Latvijai būs tiesības cūkgaļas un linu sektorā sākotnēji saglabāt daļu no pašreizējiem atbalsta maksājumiem, tos 5 gadu laikā pakāpeniski izbeidzot. TM ietekmes novērtēšanu sarežģī arī iespēja izvēlēties vienu no nosauktajām administrēšanas sistēmām, kas nozīmē pilnīgi citus maksāšanas noteikumus - saņēmēju loku, atbilstības kritērijus, maksāšanas likmes. Šīs īpatnības, kas saistītos ar vienkāršotās maksājumu shēmas izmantošanu, aplūkosim kādā publikācijā nākamajos AgroPola laidienos. Tomēr jāuzsver, ka faktiski izmaksājamā TM summa Latvijā noteikti atšķirsies no šeit aprēķinātās tās samazināšanās virzienā, turklāt neatkarīgi no izvēlētās maksājumu administrēšanas sistēmas - standartsistēmas vai vienkāršotās sistēmas. Iemesls tam ir ražošanas struktūras (īpaši lopkopībā) tieša neatbilstība piešķirtajai maksājumu aploksnei un spēkā esošais noteikums, kas pieļauj vienīgi individuālās maksājumu summas samazināšanu pieteikumu skaita pārsnieguma gadījumā, bet nepieļauj pielietojamās maksājumu likmes palielināšanu mazāka pretendentu skaita gadījumā. 


2.2.3.KLP lauku attīstības pasākumi un lauksaimniecības sektora ieņēmumi 


Papildus lauksaimniecības produkcijas ražošanas atbalsta pasākumiem, liela ietekme uz sektora ienākumiem ES KLP atvēlēta lauku un saimniecību attīstības pasākumiem. Saskaņā ar publicētajiem indikatīvajiem rādītājiem, Latvijas lauku attīstības plānā iekļaujamajiem pasākumiem pieejamā saistību summa 2004. gadā varētu pārsniegt Ls 55 milj., ieskaitot arī Latvijas valsts līdzfinansējumu (6. tabula).


6. tabula. Latvijas lauksaimniecības un lauku tiešais finansiālais ieguvums no iestājas ES, tūkst. LVL
















































































































































 



Latvijas faktiskais 2001. gadā



EK piedāvājums   01.2002. (EU0)



ES un Latvijas vienošanās 12.2002.  (EUF)



Lauksaimniecības (un lauku) ieņēmumu veidošanās



 



2004



2004



2006



1. Tiešmaksājumi:



9 435



14 306



35 196



44 661



1.1.laukkopībā



4 806



8 930



22 953



27 126



1.2.lopkopībā



4 629



5 376



12 243



17 535



2. Lauku attīstība



5 502



65 933



56 334



73 191



3. Saimniecību ieņēmumi no tirgus



165 766



197 338



245 798



234 799



4. Struktūrfondu resursi lauksaimniecībai un lauku attīstībai



 



26 840



26 840



42 120



KOPĀ



180 703



304 416



364 168



394 771



 



 



 



 



 



Maksājumu finansēšanas avoti



Latvijas faktiskais 2001. gadā



EK piedāvājums   01.2002. (EU0)



ES un Latvijas vienošanās 12.2002.  (EUF)



 



 



2004



2004



2006



ES, t.sk.:



4 127



81 092



82 784



106 050



   -Garantiju daļa TM



 



14 306



15 998



24 049



   -struktūrfondi



 



14 040



14 040



20 700



   -Garantiju daļa Lauku attīstībai



4 127



52 746



52 746



61 301



Latvijas valsts budžets, t.sk.:



10 810



25 987



35 585



53 923



   -Līdzfinansējums ES LA



1 376



13 187



13 187



15 325



   -Līdzfinansējums ES strukt.fondiem



 



12 800



12 800



21 420



   -tiešiem maksājumiem



9 435



0



9 599



17 178



Tomēr ne visu šo resursu izmantošana ir tieši saistāma ar lauksaimniecības produkcijas ražošanu, daļa varētu būt novirzāma ar lauksaimniecības ražošanas pārtraukšanu saistītiem strukturāliem pasākumiem saimniecībās. Detalizētāks pasākumu apraksts rakstā “Kā klāsies Latvijas laukos pēc iestāšanās Eiropas Savienībā”.


Papildus šiem ieņēmumiem, lauksaimniecību un lauku ekonomiku varētu stiprināt no struktūrfondiem saņemamais atbalsts Ls 26-40 milj. no EAGGF Vadības (struktūras) daļas investīcijām lauku ekonomikas pārstrukturēšanai. Kopējais prognozējamais no ES Lauksaimniecības fonda Vadības (struktūras) daļas pieejamais resursu apjoms kopā ar Latvijas valsts līdzieguldījumu varētu nedaudz pārsniegt Ls 28 milj. 2004. gadā, pieaugot līdz Ls 42 milj. 2006. gadā. Tomēr arī no šiem resursiem tikai daļa tieši saistītos ar lauksaimniecisko ražošanu, bet pārējā tiktu novirzīta lauku ekonomikas stiprināšanai. 


2.2.4.Ieņēmumu pārmaiņu kopvērtējums


a) no lauku saimnieku viedokļa


No 6. tabulā iekļautajiem rādītājiem skaidri redzams, ka 2002. gada laikā notikušo iestāšanās sarunu rezultātā panāktais naudas plūsmas limits Latvijas lauksaimniecībai palielināts par gandrīz Ls 60 milj. 2004. gadā, turpmāk vēl pieaugot. Ilustratīvi tas parādīts 2. attēlā.



2.attēls. Latvijas lauksaimnieku ar produkcijas ražošanu saistīto ieņēmumu pieaugums, iestājoties ES (saskaņā ar ES un Latvijas vienošanos 12.2002. (EU F)), tūkst. Ls.


Avots: pēc LVAEI aprēķinu rezultātiem


Galvenais ieņēmumu iespējamā pieauguma avots ir ieņēmumi no produkcijas pārdošanas tirgū lielāku piena un cukura pārdošanas kvotu kontekstā. Nozīmīgas ir arī TM pieauguma iespējas.


b) no sabiedrības finanšu viedokļa


Tomēr, ja analizē šīs naudas plūsmas finansēšanas avotus (7. tabula), skaidri redzams, ka ES budžeta daļa šajā apjomā nav nozīmīgi palielinājusies. 


7. tabula. Latvijai paredzēto maksājumu finansēšanas avoti, tūkst. LVL

















































































 



Latvijas faktiskais



EK piedāvājums 01.2002. (EU0)



ES un Latvijas vienošanās
12.2002. (EUF)



2001. g.



2004.



2004.



2006.



ES budžets, t.sk.:



4127



81092



82784



106050



   • Garantijas daļa tiešajiem maksājumiem



 



14306



15998



24049



   • Garantijas daļa Lauku attīstībai



4127



52746



52746



61301



   • struktūrfondiem



 



14040



14040



20700



 



 



 



 



 



Latvijas valsts budžets, t.sk.:



10810



25987



35585



53923



   • tiešiem maksājumiem



9435



0



9599



17178



   • līdzfinansējums ES lauku attīstībai



1376



13187



13187



15325



   • līdzfinansējums ES struktfondiem



 



12800



12800



21420



Avots: pēc LVAEI aprēķinu rezultātiem


Palielinājums ir tikai Ls 1,7 milj., salīdzinot ar gandrīz Ls 10 milj. lielu nacionālā budžeta līdzekļu palielinājumu. Gandrīz Ls 60 milj. palielinājumu lauksaimnieku ieņēmumos nodrošinātu pircēji - gan Latvijas, gan citu valstu, pērkot Latvijas lauksaimnieku saražoto produkciju un par to maksājot nedaudz dārgāk.


2.3. Sektora ienākumu novērtējums


Izmantojot iepriekšējos pieņēmumus un Latvijas lauksaimniecības ekonomiskā kopaprēķina metodoloģiju un sagatavoto datu bāzi par faktisko sektora stāvokli 2001. gadā, ir vērtētas arī iespējamās atšķirības Latvijas lauksaimniecības sektora ienākumos (8. tabula).


8. tabula. Lauksaimniecības nozares ienākumu veidošanās svarīgākās pozīcijas (ES KLP piedāvājumu salīdzinot ar faktisko 2001. gada rezultātu)































































































Rādītāji



Vērtība bāzes cenās
(ar produktu subsīdijām), milj. Ls



Pārmaiņas, % (+/-)



BA
2001.



2004. g.



2004. g.
 pret
2001. g.



2004. g.
pret
2001. g.



EU0



EUF



EU0



EUF



    Augkopība



125.9



128.4



145.0



2



15



    Lopkopība



153.2



164.5



182.4



7



19



Lauksaimniecības preču izlaide



279.1



292.9



327.4



5



17



Neatdalāmās blakus darbības



23.1



23.1



23.1



0



0



Lauks. "nozares" izlaide



302.3



316.0



350.7



5



16



Starppatēriņš



161.8



193.4



198.3



20



23



Bruto pievienotā vērtība



140.5



122.6



152.3



-13



8



Neto pievienotā vērtība (faktorizmaksās)



107.6



87.5



117.2



-19



9



Ienākumi no lauksaimniecības darbības



102.8



80.5



110.2



-22



7



Avots: pēc LVAEI aprēķinu rezultātiem, pamatojoties uz LEK


Ražošanas apjomi aprēķinā saglabāti 2001. gada faktiskajā līmenī, bet atbalsta maksājumu apmēri noteikti, ņemot vērā 2001. gada faktisko sējumu platību, produkcijas apjomu un lopu skaitu, kā arī ES piedāvātās kvotas. Pie EUF scenārija, lauksaimniecības produkcijas vērtība ar subsīdijām sasniegtu Ls 327,4 milj. - par 17% vairāk nekā faktiski 2001. gadā (piena pārdošanas apjomu pieaugums te nav iekļauts). Atņemot visus maksājumus, kas nepieciešami ražošanas nodrošināšanai (starppatēriņu un citus), kā arī pieskaitot saņemtos maksājumus, kuri neattiecas uz konkrētiem produktiem, iegūstam sektora ienākumus. Minētos maksājumus pašlaik varam tikai aptuveni novērtēt, ievērojot to faktisko līmeni un sagaidāmās tendences.


Starppatēriņš novērtēts, ņemot vērā informāciju par degvielas, minerālmēslu un kombinētās lopbarības cenām ES (galvenokārt Vācijā) 2001. gadā, paredzot - līdzīgi produkcijas vērtības aprēķinam - attiecīgās cenas 2004. gadā Latvijā (vai nedaudz zemākas, paredzot, ka daļa minerālmēslu tiks iegādāti NVS par zemākām cenām). Paredzēta arī pārējo resursu cenu tuvināšanās ES līmenim (pieaugums vidēji par 20%). Prognozējot patērēto resursu apjoma pārmaiņas, ir ņemtas vērā pēdējos gados Latvijā novērotās tendences. Šo aprēķinu rezultātā, ārpus lauksaimniecības iepirkto starppatēriņa preču vērtība prognozēta par 33% lielāka nekā 2001. gadā (Ls 150,7 milj. pret Ls 113,4 milj.), bet, ieskaitot lauksaimniecības sektorā saražoto, pieaugums novērtēts par 23%. Šo pieaugumu galvenokārt ietekmē starpība starp dīzeļdegvielas cenu Vācijā un Latvijā (78%), kā arī paredzētais cenu pieaugums resursu lielākai daļai par 15-30%. Pēc šāda parauga novērtēti arī pārējie maksājumi.


Scenārijam EU0 ņemts vērā ražošanas samazinājums piena un cukurbiešu nozarē, attiecīgi samazinot arī izmaksas. Šādi prognozējamais Latvijas lauksaimniecības sektora gūtais kopienākums 2004. gadā pieaugtu tikai par 7%. Ienākumi no lauksaimnieciskās darbības šī aprēķina izpratnē ietver uzņēmējdarbības ienākumus, algotā darbaspēka ienākumus, kā arī visus no ienākuma maksājamos nodokļus.


Bet šajā rādītājā nav:



  • ietverti Latvijas KLP Lauku attīstības programmā iespējamie maksājumi;  

  • iekļautas nepieciešamās papildizmaksas, lai lauksaimniecības uzņēmumi varētu izpildīt normatīvajos aktos noteiktās ES prasības. 


2.4.KLP pasākumu ietekme uz lauku saimniecībām 


Visā 2002. gada laikā sarunu procesā ES ir uzsvērusi:


• "Nelabvēlīgā saimniecību struktūra kandidātvalstīs, īpaši lielais mazo saimniecību skaits, noturīgā saimniekošana pašpatēriņam līdz ar augošo uz tirgu orientēto saimniecību sektoru Kopējai lauksaimniecības politikai rada virkni administratīvu un ekonomisku dilemmu."


• Turpat ir vērtēts, ka "Galvenais risks pirmajos pievienošanās gados ir pārstrukturēšanās process, un Kopienas instrumenti būs saistīti ar augošo lauku bezdarbu un nabadzību, nespējot tieši skart cēloņproblēmu - alternatīvos ienākuma avotus."


• Tas ir likts pamatā EK secinājumiem, ka "Pārmērīgas naudas injekcijas, izmantojot tiešos maksājumus atsevišķiem vienas profesionālās grupas segmentiem, radītu risku radīt nozīmīgas ienākumu un sociālās atšķirības jauno dalībvalstu lauku sabiedrībās, potenciāli radot nesabalansētību gan pašos lauku apvidos, gan starp pilsētām un laukiem."


Pieņemot, ka ekonomikas likumi virza tautsaimniecības attīstību virzienā, kur resursu izmantošana sniedz lielāko labklājības pieaugumu, ka lauku ekonomikas divi noteicošie pieejamie resursi ir darbaspēks un zeme, kas vistiešāk savienojas lauksaimniecības nozarē, šajā analītiskajā pētījumā vēlamies novērtēt, kā EK piedāvātie lauksaimniecības sektora integrācijas nosacījumi varētu ietekmēt lauku saimniecības kā lauku ekonomikas pamatšūniņas attīstības potenciālu.


KTO ietekmes novērtēšanai uz lauku saimniecību ienākumu līmeni ir izmantoti SUDAT 2000. gada lauksaimniecības produkcijas ražotāju dati, pieņemot, ka kopējā tirgus ietekmē mainās cenas lauksaimniecības produkcijai, līdz ar to arī pirktās un pašražotās sēklas un lopbarības cenas, bet saražotās produkcijas apjoms un pārējās ražošanas izmaksas paliek nemainīgas. Tiešo maksājumu ietekme vērtēta, attiecinot KLP paredzētos tiešo maksājumu saņemšanas noteikumus uz SUDAT bāzē iekļauto saimniecību atbilstošajiem rādītājiem.


Aprēķinos TM saņemamais apjoms ir aprēķināts, attiecinot katru atbalsta pasākumu uz visām atbilstošajām platībām un mājlopu grupām, kaut praksē ne visas saimniecības pieprasa viņām pienākošās summas, tāpēc faktiskais atbalsta līmenis saimniecībās varētu būt mazāks kā šajos aprēķinos parādīts. 


2.4.1.Ienākumu līmenis


Lai novērtētu ienākumu līmeni dažāda lieluma un struktūras saimniecībām, kurām ir principiāli atšķirīga darbaspēka piesaistīšanas sistēma, kā objektīvākais rādītājs šajā pētījumā izmantota neto pievienotā vērtība (jaunradītā vērtība) uz darbaspēka vienību. Tas ļauj novērst strukturālo atšķirību problēmas, kā arī novērtēt un iekļaut aprēķinā nealgotā darbaspēka samaksu. Analizējot dažādas specializācijas saimniecību ienākumu līmeni (3. attēls), redzams - gan EU0, gan EUF scenārijā, salīdzinot ar 2000. gadu, visās saimniecību grupās neto pievienotā vērtība uz darbaspēka vienību palielinās.


3.attēls. Saimniecību neto pievienotā vērtība uz darbaspēka vienību dažādos scenārijos pa specializācijas virzieniem, LVL/LDV



Avots: LVAEI aprēķini, balstoties SUDAT datu bāzes datos


Izņēmums ir cūkkopības un putnkopības saimniecības, kuru rādītāji ir ievērojami zemāki visos scenārijos, jo zemākas ir gan ES cenas cūkkopības un putnkopības produkcijai, gan atbalsta maksājumu līmenis, kaut gan pēc Latvijas 2000. gada rezultātiem šai saimniecību grupai bija otrā lielākā pievienotā vērtība uz darbaspēka vienību aiz laukkopības saimniecībām, kas nodarbojas arī ar cukurbiešu audzēšanu. Tomēr, ja salīdzina lauksaimniecības sektora ienākumu līmeni ar vidējās darbaspēka izmaksām tautsaimniecībā, kas salīdzināšanai raksturotas kā vidējā tautsaimniecībā nodarbinātā bruto darba alga, kurai pierēķināts darba devēja sociālais nodoklis, redzams, ka tikai divās no analizētajām grupām - laukkopības saimniecībās ar cukurbietēm, kā arī ganāmo mājlopu audzēšanā - neto pievienotās vērtības līmenis uz vienu gada vidējo strādājošo būtu lielāks par tautsaimniecības vidējo darbaspēka izmaksu līmeni, turklāt - šajos aprēķinos nav ievērtēta ieguldītā kapitāla kā ražošanas faktora atalgojums (apmaksa), un šīs nozares saimniecības pēc savas fondapbruņotības ir lauksaimniecības līderes. 


2.5. Vai ar gūtajiem ieņēmumiem pietiks Latvijas lauksaimniecības sektora attīstībai


Iepriekšējie secinājumi balstījās uz aprēķiniem, pieņemot, ka ražošanas struktūras nemainās un Latvijas lauksaimnieki piepilda visas kvotas jau pirmajā iestāšanās gadā. Tomēr dzīvē laikam tā nebūs. Ražotāji mēģinās pielāgoties jaunajai tirgus un valsts atbalsta situācijai, attiecīgi pārkārtojot savu ražošanu.


Lai vismaz daļēji ievērtētu šos procesus, iestāšanās sarunu pavērtās iespējas esam analizējuši, izmantojot LVAEI rīcībā esošo LAPA modeli. Tika izanalizēti abi ES piedāvājumi, un rezultāti parādīti 9. tabulā, kā rādītāju pārmaiņu koeficienti, attiecinot attiecīgos rādītājus, kādi tie būtu, ja īstenotos  EK sākotnējais piedāvājums, un kādi tie varētu būt saskaņā ar modelēšanas rezultātiem pēc sasniegtajiem sarunu rezultātiem.   


9. tabula. “Sarunu” koeficienti, kas aprēķināti balstoties uz dinamisko pieeju




















































 



Ienākums



Atbalsts



Tirgus ieņēmumi



Scenāriji



K



Scenāriji



K



Scenāriji



K



EU0



EUF



EU0



EUF



EU0



EUF



2004



136



153



1,12



5,8



16,2



2,78



276



296



1,07



2007



135



176



1,30



12,1



27,5



2,27



253



300



1,18



Latvijas lauksaimniecības sektora attīstības perspektīvas tika vērtētas, balstoties uz šādiem rādītājiem (kritērijiem):


• lauksaimnieciskās produkcijas ražošana (realizācija);


• zemes izmantošana;


• darbaspēka izmantošana;


• lauksaimniecības ienākums;


• valsts atbalsts. 


2.5.1.Ražošanas veicināšanas atbalsts


Sektora ražošanas attīstības perspektīvas lielā mērā atkarīgas no valsts atbalsta pasākumiem, kas realizēsies nākotnē. Latvijā atbalsta pasākumu loma ir ļoti svarīga, jo bez veicināšanas pasākumiem Latvijas lauksaimniecība nevarēs kļūt par efektīvo, industriāli attīstīto nozari. Pievienojoties ES, iespējamais atbalsts Latvijas lauksaimniecībai var būtiski palielināties abos ES integrācijas scenārijos (EU0 un EUF), salīdzinot ar Latvijas Republikas pašreizējo politiku (BA). Iestājoties ES pie nosacījuma, ka tiešā atbalsta maksājumi tiks administrēti, izmantojot standartshēmu un ievērojot references rādītāju lielumus, par kuriem panākta vienošanās integrācijas sarunu laikā, tiešais atbalsts lauksaimniecības ražotājiem, 2004.gadā varētu pieaugt līdz Ls 16,2 milj. EUF scenārijā. Ilustratīvi tas parādīts 4.attēlā.


4. attēls. Prognozētais valsts tiešo maksājumu līmenis Latvijas lauksaimniecībai periodā no 1999. g. līdz 2007. g., milj. Ls



Avots: pēc LVAEI aprēķinu rezultātiem


Savukārt, EU0 scenārija īstenošanas gadījumā, iestāšanās gadā ES faktiskais tiešais atbalsts lauksaimniecībai varētu būt līdzvērtīgs pašreizējam tiešo maksājumu līmenim - aptuveni Ls 6 milj., ar gadiem palielinoties un sasniedzot ES atbalsta līmeni tikai 2013. gadā. 


2.5.2.Sektora izaugsme


Atbalsta politikas ietekmē var būtiski atšķirties visa turpmākā Latvijas lauksaimniecības attīstība. To parāda arī modeļa izmantošanas rezultāti. Jau 2004. gadā ar sarunu noslēgumā panāktajiem noteikumiem iespējama ražošanas palielināšanās jau par 39%, salīdzinot ar 34% janvāra scenārija gadījumā. Bet būtiskākā atšķirība parādās turpmākajos gados. Tā izpaužas arī lauksaimniecībā strādājošo ienākumu palielināšanā (5. attēls), kas pēc iestāšanās ES pastāvīgi pieaugtu.


5. attēls. Prognozētais lauksaimniecības ienākums periodā no 1999. g. līdz 2007. g., milj. Ls



Avots: pēc LVAEI aprēķinu rezultātiem


Būtiskākā atšķirība starp janvārī piedāvāto ES pozīciju un Latvijas panākto sarunās, tātad, izpaudusies atbalsta maksājumu un ienesīgo produkcijas veidu ražošanas ierobežojumu "atbīdīšanā". Un visizšķirošākā te ir bijusi piena pārdošanas kvotas ietekme. 


2.5.3.Resursu izmantošana


Atbalsta politika būtiski ietekmē resursu izmantošanu lauksaimnieciskajā ražošanā. Kaut prognozējams, ka ražošanas efektivitātes un produktivitātes palielināšana izraisīs nozīmīgu izmantotās lauksaimniecības zemes platības samazinājumu, atkarībā no lauksaimniecības politikas attīstības scenārija, faktiskā ražošanā izmantotās zemes platība nozīmīgi atšķirtos. Tā, piemēram, 2007. gadā EUF scenārija īstenošanās gadījumā prognozējams, ka izmantotās lauksaimniecības zemes platība būtu pat 1,16 reizes lielāka kā EU0 scenārija gadījumā. Iemesls tam ir, galvenokārt, kvotu mazāk ierobežotie piena ražošanas apjomi, kā arī ierobežoto tiešo maksājumu ietekmētie laukaugu un dažu citu produktu ražošanas apjomi. Līdzīgas tendences vērojamas arī darbaspēka izmantošanā. Tikai EUF scenārija gadījumā lauksaimniecības ražošanas pieaugums pieļauj nozīmīgu darbaspēka samazinājuma palēninājumu un stabilizāciju analizējamā perioda beigās, kas liecina arī par lauksaimniecības nozīmes saglabāšanos lauku teritoriju ekonomikā. Prognozētais lauksaimniecības ražošanās iesaistīto pilna laika cilvēku skaits sasniegtu 2-3% no kopējā tautsaimniecībā nodarbināto skaita 2004.-2005. gadā. 


2.5.4.Lauksaimniecības ienākums


Sarunās sasniegtais rezultāts, kaut nenodrošina strauju lauksaimnieku ienākumu masas palielināšanos, arī pēc Latvijas iestāšanās ES ļaus saglabāties stabilām ienākuma augšanas tendencēm, pat neievērtējot no struktūrfondiem pieejamos līdzekļus. Tas ļautu izlīdzināt atšķirības starp lauksaimniecībā un citās tautsaimniecības nozarēs strādājošo ienākumiem. 


2.6.Lauksaimnieku sabiedrības nākotnes ieguvums 2002. gadā 


Iepriekš vērtējām sarunu ieguvumus, rēķinot maksājumu pieejamās aploksnes, pārdošanas apjomus cenu ietekmē. Sektora modelis ļauj ieskatīties nākotnē, arī no saimnieku redzes punkta skatoties. 9. tabulā ir apkopoti Latvijas iestāšanās sarunu iznākuma lauksaimnieciskā novērtējuma koeficienti.


9. tabula. “Sarunu” koeficienti, kas aprēķināti balstoties uz dinamisko pieeju




















































 



Ienākums



Atbalsts



Tirgus ieņēmumi



Scenāriji



K



Scenāriji



K



Scenāriji



K



EU0



EUF



EU0



EUF



EU0



EUF



2004



136



153



1,12



5,8



16,2



2,78



276



296



1,07



2007



135



176



1,30



12,1



27,5



2,27



253



300



1,18



Sarunu rezultātā gūtie pozīcijas uzlabojumi, piemēram, jau 2004. gadā ļautu Latvijas lauksaimniecības sektoram gūt par 12% lielāku ienākumu (tajā neievērtējot lauku attīstības maksājumus) kā būtu gadījumā, ja sarunas noslēgtos ar ES janvāra piedāvājumu. Triju gadu laikā šis efekts palielinātos jau līdz 1,3 reizēm. Līdzīgi vērtēta arī atbalsta apjoma un tirgus ieņēmumu attīstība. 


3.Vai varam nomierināties? 


Pēc gadu ilgušā sasprindzinājuma jaunā gada gaidās varētu gribēties pierimt un izbaudīt sava darba augļus. Bet vēl ir daudz par agru to darīt. Iepriekš analizētie sarunu rezultāti pielīdzināmi tik vien kā auglīšu aizmetņiem, kuri vēl ilgi jābriedina, līdz varēs tikt pie ražas. Vēl daudzas nelaimes var nākt un padarīt sasniegto par faktiski nebijušu. Šeit tikai par dažiem no riskiem. 


3.1.Saimniecībām un uzņēmumiem jāsagatavojas darbam ES  Lai uzņēmumi ar savu produkciju varētu piedalīties vienotās Eiropas tirgus telpā un gūt no tās ienākumus, tajā skaitā arī garantētās piena un citu produktu cenas, ražošanai jāatbilst noteiktajām vides, sanitārijas, higiēnas un veterinārajām prasībām. Tas prasīs daudz resursu, bet - galvenais - gan valsts iestāžu, gan uzņēmēju kopēju izpratni par prasību būtību un atbilstības novērtēšanu. Ne mazāk svarīga ir ražošanas efektivitātes paaugstināšana - gan ražojot labākas kvalitātes produktu, ko var pārdot par augstāku cenu, gan izmantojot resursus taupošākus ražošanas paņēmienus. Lauksaimniecības ražotājiem jāiemācās labāk pārdot, bet pārstrādes uzņēmumiem jāaprod, ka par izejvielām būs jāmaksā vairāk.


3.2.Latvijas sabiedrības un valdības pārliecināšana par valsts atbalsta nepieciešamību lauksaimniecības un lauku attīstībai 


Jau iepriekš uzsvērām, ka ES no sava budžeta finansē tikai nedaudz vairāk par 2/3 no kopējā Latvijas lauksaimniecībai un laukiem pieejamā atbalsta. Un tikai 1/5 no šī apjoma būs pieejama bez Latvijas līdzfinansējuma. Bet TM papildmaksājumi līdz pat 2012. gadam būs pilnībā jāfinansē no valsts budžeta. Kopā tas prasītu Ls 40 tūkst. jau 2004. gadā, turpmāk pieaugot līdz gandrīz Ls 55 milj. tikai mūsu valsts atbalsta finansēšanai. Bet nepieciešamo reģistru izveidei resursus grūti atrast jau šodienas valsts budžetā… 


3.3. Latvijas valstij un ražotājiem jāizveido nepieciešamie dienesti 


Lai arī Latvijā varētu īstenot ES spēkā esošo KLP, ir gan jāizveido vai jānostiprina tirgus novērošanas un intervences struktūras, gan jāattīsta atbildīgās institūcijas par pārtikas drošību, ekonomiskās informācijas uzkrāšanas un analīzes struktūras. Īpaša vieta šajā institucionālajā struktūrā ir tiešo maksājumu administrēšanas un kontroles sistēmai (IAKS). Ir pilnīgi skaidrs, ka neviens pats eiro Latvijas lauksaimniecībā neieplūdīs, kamēr Latvijā nebūs izveidota IAKS.


Un vēl jau būs arī ES KLP reformas turpinājums, ar solītiem jauniem dokumentiem jau martā …. 


Šim un vēl daudz kam citam mums atlikuši kopumā 16 mēneši un 11 dienas.

Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)

x

Paroles atgadināšana