Citas ziņas sadaļā
Ekonomikas attīstība Latvijas valstpilsētās un reģionu "lauku teritorijās": 2022
Mājokļu kredītu pieejamības reģionālie izaicinājumi
Jurģis Liepnieks par pašvaldību budžetiem: Tā ir ačgārnība!
Iedzīvotāju blīvums un ceļu tīkls Latvijā
Valstspilsētas un pārējā Latvija
Ir mums tāda ministre IB-iņa
Ekonomikas attīstība Latvijas valstpilsētās un reģionu "lauku teritorijās"
Sieviešu/vīriešu distribūcija Latvijā
Kompromiss starp putekļiem un bedru lāpīšanu
Latvijas Administratīvi teritoriālā 2019.-2020. gada reforma. Skats no aizmugures
Reģioni un attīstībaPar pašvaldību reformu un tās rezultātiemLETA, nra.lv
12.04.2019 Portālā NRA.LV iepublicēts Ziņu aģentūras LETA materiāls ar nosaukumu "Pētnieks skeptisks: Pašvaldību reforma varētu nesniegt gaidītos rezultātus". kas atreferē mūsu redaktora Andra Miglava teikto 2019. gada 12. aprīlī Gulbenē notikušajā Novadu dienā teikto saistībā ar VARAM ministra piedāvāto administratīvi teritoriālo reformu. Neparedzot teritoriju attīstības pārmaiņu vadību, pašvaldību reforma varētu nesasniegt gaidītos rezultātus, šodien Latvijas Novadu apvienības rīkotajā "Novadu dienā" Gulbenē norādīja Agroresursu un ekonomikas institūta Ekonomikas nodaļas Lauksaimniecības attīstības un ekonomisko attiecību daļas vadošais pētnieks Andris Miglavs.
Miglavs uzsvēra, ka jau kopš Saeimas priekšvēlēšanu laika reformas nepieciešamība tiek pamatota ar to, ka tās rezultātā radīsies ekonomiski dzīvotspējīgas un patstāvīgas teritorijas.
Tomēr, viņaprāt, administratīvi teritoriālā reforma šādus mērķus var nesasniegt, jo tajā nav paredzēti teritoriju attīstības pārmaiņu vadības procesi. Kopš 1990.gada Latvijā aizvien sarūk iedzīvotāju skaits. Kopš 1990.gada tas sarucis par 27%, kopš 2000.gada - par 19%, bet kopš 2010.gada - par 9%. "Sarukšanai Latvijā ir divi līmeņi - absolūtais un perifēriskais. Latvijā iedzīvotāju skaita sarukšanai ir divi galvenie cēloņi - ekonomiskais un demogrāfiskais. Dzimstība samazinās, un sabiedrība kļūst arvien vecāka. Turpinās speciālistu aizplūšana, tukšo mājokļu paliek vairāk, infrastruktūra tiek izmantota arvien nepilnīgāk. Tas kopumā ietekmē vietu dzīves kvalitāti un sociālo potenciālu - teritoriju attīstības spējas kļūst ierobežotākas". Eksperts prognozē, ka līdz 2030.gadam iedzīvotāju skaits turpinās sarukt, neliels pieaugums gaidāms Rīgā, bet tas notiks, pateicoties perifēriskai migrācijai, nevis iedzīvotāju skaita pieaugumam. Tātad cilvēku skaits ārpus galvaspilsētas saruks arvien straujāk. Ņemot vērā minētās negatīvās tendences, ir labi, ka politiskajā dienas kārtībā jautājums par teritoriju pārvaldību ir parādījies. Vienlaikus ir slikti, ka šo jautājumu apskata tikai no administratīvi teritoriālās reformas aspekta, uzskata Miglavs. "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) runā tikai par procesu, kā nonākt līdz kartei. Bet neviens nerunā ne par vienu teritoriju attīstības pārmaiņu vadības procesu. Tas mūs kā pētniekus un šīs valsts pilsoņus satrauc visvairāk," sacīja pētnieks. Valdības definētais reformas mērķis ir izveidot ekonomiski attīstīties spējīgas administratīvās teritorijas un uzlabot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību. Tomēr Miglavu satrauc, ka šo mērķu sasniegšanai ir izvirzīts tikai viens instruments, pašvaldību reforma, kas paredzēts kā robežu grozīšana. "Pārvaldāmo teritoriju lieluma izmaiņas nevedīs uz mērķa sasniegšanu. Iespējams, ka ar reformu palīdzību tiks samazinātas teritoriju pārvaldīšanas administratīvās izmaksas, bet tas nekādā veidā un formā nemainīs teritoriju ekonomiskās attīstības stimulu sistēmu," skaidroja Miglavs. Viņš piebilda, ka nav neviena zinātniska pētījuma, kas apstiprinātu pašlaik reformas kontekstā tik populāro viedokli, ka lielākās teritorijās attīstība notiek labāk un spēcīgāk. Pēc viņa teiktā, to neparāda arī iepriekšējās reformas rezultāti. |