Latvijas tirgos

Stājas spēkā izmaiņas regulā par pārtikas iepakojuma marķējumu

AgroPols
18.12.2014

Beidzoties pārejas periodam, decembrī stājušās spēkā izmaiņas Regulā Nr.1169/2011, kas paredz pārtikas ražotājiem būtiskas izmaiņas iepakojuma marķējumā. Lai sagatavotos regulas jaunajām prasībām, SIA "CIDO Grupa" ir ieguldījusi aptuveni 60 tūkstošus eiro marķējumu pielāgošanā aptuveni 150 ražotāja produktiem.

Regulas mērķis ir turpināt uzlabot patērētāju iespējas iegūt objektīvu informāciju par uzturā lietoto pārtiku, paredzot, ka pārtikas produktu marķējumā patērētājiem jāsniedz vēl pilnīgāka un skaidrāka informācija par produktiem, nekā tas bija līdz šim.

Jaunā regula, kas tika pieņemta pirms trim gadiem un noteica pārejas periodu ražotājiem, paredz pakāpeniski uzlabot iepakojuma marķējumu un izskaust patērētāju maldināšanu par produktu saturu, identitāti, īpašībām, sastāvu, daudzumu, derīgumu, izcelsmi un ražošanas un izgatavošanas veidu, kas savukārt veicina godīgāku konkurenci, ņemot vērā, ka visiem tirgus dalībniekiem ir vienādi interpretējami noteikumi.

Inese Lielpinka, SIA "CIDO Grupa" pārstāve: "Eiropas Savienības prasības pret ražotājiem kļūst stingrākas, tajā pašā laikā tās vērtējamas pozitīvi, jo vienlaikus arī sakārto tirgu, samazinot negodprātīgas konkurences iespējas. Kā sociāli atbildīgam uzņēmumam mums ir svarīgi, lai, iepazīstoties ar marķējumu, patērētājs iegūst pēc iespējas pilnīgāku un objektīvāku informāciju par produktu un tā saturu. Mums ir svarīgi, lai pircējs uzticētos marķējumā rakstītajam. Šajā jomā esam tālu priekšā, piemēram, NVS valstīm, kur bieži vien pircējam nav šādu iespēju."

Sagatavošanās process jebkuram ražotājam prasa papildu resursus, jo jāveic izmaiņas iepakojuma dizainā, un jāsalāgo ar katra tirgus vēl nacionālajām prasībām. Tāpēc liela nozīme ir pārejas periodam, kas ļauj jau savlaicīgi sagatavoties un vienā reizē apvienot vairāku likumdošanas izmaiņu veikšanu, kas stājās spēkā dažādos termiņos. Tāpat svarīgas ir Pārtikas un veterinārā dienesta un Zemkopības ministrijas aktivitātes ražotāju savlaicīgai izglītošanai un informēšanai.

Izmaiņas regulā stājās spēkā no šī gada 13.decembra.

Jau iepriekš 2012.gadā stājās spēkā Regula Nr.432/2012, kas paredzēja daudz būtiskākas izmaiņas uztura veselīguma norādēs pārtikas produktiem, nosakot, ka uz iepakojuma var lietot tikai tādus veselīguma apgalvojumus par produkta varbūtējo ietekmi uz veselību, kas ir zinātniski pamatoti un apstiprināti European Food Safety Authority (EFSA).

Inese Lielpinka, SIA "CIDO Grupa" pārstāve: "Par šīm izmaiņām Latvijas ražotājiem ir dalītas sajūtas - no vienas puses tas mazina iespēju maldināt pircējus. No otras ierobežo arī ražotājus, jo tiem nav resursu zinātnisku, pat klīnisku pētījumu veikšanai, kas ir viens no priekšnosacījumiem, lai iegūtu apstiprinājumu veselīguma norādei."

Būtiskākās izmaiņas pārtikas produktu marķēšanā, ko paredz jaunā Regula Nr.1169/2011:

• Lai patērētāji varētu gana skaidri iepazīties ar preces sastāvdaļām, regulā ir noteikts, ka obligātajai informācijai jābūt skaidri saskatāmai, salasāmai un neizdzēšamai. Tiek noteikts arī minimālais burtu drukas lielums, kas ir 1,2 mm.

• Noteikts, ka vienā redzamības laukā jāiekļauj - produkta nosaukums, neto daudzums, kā arī alkoholu saturošiem produktiem (virs 1,2 %) - alkohola saturs tilpumprocentos.

• Preču sastāvdaļu sarakstu apzīmē ar vārdu - "sastāvdaļas" (agrāk produkta sastāvā esošās vielas varēja uzskaitīt arī zem virsraksta "sastāvs").

• Ja produkts satur vielas, kas izraisa alerģiju vai nepanesību (regulas II pielikums), vielām jābūt norādītām pie sastāvdaļu uzskaitījuma - tām jābūt izceltām ar rakstzīmju formatējumu, tām skaidri jāatšķiras no pārējo sastāvdaļu saraksta, piemēram, ar rakstzīmju izmēru, stilu, fona krāsu.

• Pārtikas produktiem ar īsu realizācijas periodu "minimālo derīguma termiņu" aizvieto ar "izlietot līdz".

Regula paredz, ka no 2016.gada 13.decembra plānotas izmaiņas arī saistībā ar uzturvērtības norādīšanu (šo nepiemēro uztura bagātinātājiem, dabīgajiem minerālūdeņiem):

• Mainījies vitamīnu un minerālvielu daudzums, kuru uzskata par ievērojamu, piemēram, dzērieniem tas ir 7,5% no uzturvielu atsauces vērtības, kas uzskaitīta Regulas XIII pielikuma 1.punktā. Agrāk visiem produktiem bija jāsatur vismaz 15% no vērtības, kas norādīta, kā ieteicamā diennakts deva.

• Ja produktam tiek pievienots aspartāms/aspartāma acesulfāta sāls, tad, ja sastāvdaļu sarakstā norādīts tikai E numurs, tad marķējumā jānorāda - "satur aspartāmu (fenilalanīna avotu)", taču, ja sastāvdaļu sarakstā norādīts aspartāms, tad marķējumā norāda "satur fenilalanīna avotu"

• Visai obligātajai informācijai jābūt atspoguļotai ar vārdiem un cipariem, piktogrammas un simbolus var izmantot kā papildus līdzekli, vai arī kā pamata izteiksmes līdzekli, ja to ir apstiprinājusi Komisija. (Piemēram, lietošanas pamācība jāatspoguļo ar vārdiem.)

Par "Cido Grupa"

SIA "Cido Grupa" ir vadošais dzērienu ražotājs Baltijā, kura produktu portfelī ietilpst gan sulas, nektāri un sulu dzērieni, gan dabīgais minerālūdens un dzeramais ūdens, gan alus.

SIA "Cido Grupa" kapitāla daļu īpašnieks ir Dānijas akciju sabiedrība "Royal Unibrew". 2013.gadu "Cido Grupa" noslēdza ar 55,9 miljonu eiro lielu apgrozījumu un 2,42 miljonu eiro peļņu, kas ir labākais uzņēmuma finanšu rezultāts pēdējo 20 gadu laikā.

Informāciju sagatavoja Inese Lielpinka, SIA "Cido Grupa" pārstāve.

AgroPols

x

Paroles atgadināšana