Citas ziņas sadaļā
Augkopības izcelsmes cūkkopībā izmantoto barības līdzekļu tirgus
Kūdras resursu lielvalsts - Latvija
Piena iepirkuma cena turpina lejupslīdi
Gulbe: Lauksaimniecības produktu cenas veikalos dažādās valstīs ietekmē PVN atšķirības
Aptauja: 98% bērnu garšo sulas
Šokolādes tests 2016: Deviņas no desmit lielveikalu privāto preču zīmju šokolādēm neilgtspējīgi ražotas
Zemas cenas: pircējiem labi, zemniekiem smagi. Saruna ar Ingūnu Gulbi
Eksperti: Par spīti problēmām, piensaimniecībai joprojām ir augsts attīstības potenciāls
Piensaimniecības virs ūdens notur tikai subsīdijas
KP: svaigpiena iepirkuma cena atkarīga no tirgus apstākļu kopuma
Apskati, analīzes, vērtējumiJaunas patēriņa tendences un jaunas iespējas piena industrijāAgnese Krieviņa, AgroPols
17.12.2009 Pasaulē vadošais iepakojuma ražotājs Tetra Pak publicējis jaunākos novērojumus par tendencēm piena tirgū, īpašu uzmanību veltot dzeramajiem piena produktiem. Lai gan pašreizējais ekonomiskais klimats neiepriecina, Tetra Pak uzskata, ka piena ražotāji lielākajā daļā attīstības valstu tirgu var rēķināties ar iedzīvotāju skaita pieaugumu un augstākiem ienākumiem, kas sekmē patēriņa tradīciju maiņu par labu piena produktiem kā jaunam uztura papildinājumam. Tiek prognozēts, ka dzeramo piena produktu patēriņa ikgadējais pieaugums pasaulē no 2009. līdz 2012. gadam būs 2,2%, ko galvenokārt noteiks pieprasījuma attīstība tādos tirgos kā Indija, Ķīna un Tuvie Austrumi. Šobrīd kopumā attīstības valstis veido 68% no kopējā dzeramo piena produktu patēriņa pasaulē.
Šobrīd veselība un labsajūta ir vienas no galvenajām iedzīvotāju vērtībām. Turklāt daudzi patērētāji uzskata, ka pārtika ir viens no galvenajiem veidiem, kā var uzlabot veselību un labsajūtu. Tāpēc daudzās pasaules valstīs pieaug ar kalciju un omega 3 taukskābēm bagātināta piena patēriņš. Šis bagātinātais piens bieži tiek piedāvāts kā AT piens. Turklāt, neraugoties uz ekonomisko krīzi, daži šā sektora segmenti turpina attīstīties. Bagātinātais un funkcionālais piens laikā no 2006. līdz 2009. gadam audzis par 6,5% gadā. Arī līdz 2012. gadam prognozēts ikgadējais pieaugums par 5,5%.
Vairums patērētāju attīstītajās valstīs cenšas savienot darbu, mājas un sociālos pienākumus, kas veido ļoti aizņemtu dzīves ritmu. Tādējādi aug pieprasījums pēc ērtiem, laiku taupošiem risinājumiem. Cilvēki iepērkas retāk, taču lielākos daudzumos. Šādam dzīves ritmam piemēroti AT dzeramie piena produkti, ko var uzglabāt neatvērtus un bez ledusskapja 4-9 mēnešus.
Daudzi patērētāji vēlas baudīt dzīvi un būt laimīgi, tomēr grūtie ekonomiskie apstākļi nosaka nepieciešamību pielāgoties. Tā kā dzīves baudīšana lielā mērā saistās arī ar ēdiena baudīšanu, patērētāji šobrīd biežāk gatavo mājās un dod priekšroku ekonomiskākiem sabiedriskajiem pasākumiem, piemēram, piknikam, pārgājienam. Taču tik un tā vēlme pēc neliela našķa kā nosacītas atlīdzības par smagu darbu paradumos ir stingri iesakņojusies. Šī nelielā našķošanās ir labvēlīga ar kādu garšu bagātināta piena patēriņam, un to atzīst gan pieaugušie, gan bērni. Piemēram, Vācijā bērni šādu pienu dzer skolā, bet ASV piens ar kādu konkrētu garšu ir populāra sastāvdaļa pieaugušo brokastīs un bērnu pusdienās. Ņemot vērā, ka pasaulē piens galvenokārt tiek patērēts brokastīs, ražotāji meklē veidus, kā veicināt tā patēriņu arī citos gadījumos. Tāpēc ražotāji arvien vairāk pozicionē pienu ar garšu kā veselīgāku alternatīvu gāzētajām limonādēm, ko var ērti lietot arī ceļā. Ražotāji izmanto, piemēram, pārgājienus, kam piemēroti ir AT piena produkti. Līdz 2012. gadam pienam, kas bagātināts ar kādu garšu, attīstītajās valstīs prognozē pieprasījuma pieaugumu par 0,2% gadā, tajā skaitā ilgi uzglabājamam šādam pienam - 1,5% gadā.
Globālā ekonomikas lejupslīde ir veidojusi jaunus iepirkšanās paradumus. Lai arī kopumā piena patēriņš nesamazinās, patērētāji izvēlas lētākus variantus. Tiek meklēti zemo cenu veikali, lielveikalu zīmola preces un jaunas naudas taupīšanas stratēģijas. Aptaujas rāda, ka 57% pircēju šobrīd iepērkas pārdomātāk un naudas taupīšanai izmanto kuponus, atlaides lielākiem apjomiem utt. Šī tendence arī veicinājusi AT dzeramo piena produktu pārdošanas apjomu pieaugumu, jo, piemēram, Eiropas zemo cenu veikali, lai nodrošinātu zemākas izmaksas, galvenokārt koncentrējušies uz AT pienu. Tāpat AT piena produkti ir piemēroti, lai rīkotu dažādas akcijas, piedāvājot par zemāku cenu lielākus apjomus. Tetra Pak eksperti atzīst, ka piena patēriņu lielā mērā nosaka paradumi, taču ekonomiskā lejupslīde likusi dažiem pircējiem, kas parasti lietojuši tradicionālo pienu, pamēģināt AT pienu. Tiek uzskatīts, ka šī tendence turpināsies arī pēc krīzes, jo cilvēki būs izveidojuši jaunus iepirkšanās paradumus.
Lai arī šobrīd vides problēmu apzināšanās vēl neatstāj lielu ietekmi uz iepirkšanās paradumiem, tomēr Tetra Pak uzskata, ka šī tendence attīstīsies, īpaši mazumtirgotājiem un nozarei uzsākot jaunas iniciatīvas vides jomā. Jau šobrīd mazumtirgotāji vairākās valstīs pūlas pārliecināt patērētājus palīdzēt aizsargāt vidi. Piemēram, Tesco, vadošais mazumtirgotājs Lielbritānijā, sācis uz piena produktu iepakojuma norādīt informāciju par oglekļa radīšanu katrā ķēdes posmā. Savukārt ASV Wal-Mart ir viens no galvenajiem, kas atbalsta piensaimniecības ilgtspējības iniciatīvu. Turklāt 2009. gada septembrī visi piena piedāvājuma ķēdes posmu pārstāvji pirmo reizi pieņēmuši kopēju deklarāciju, kas paredz risināt ar klimata pārmaiņām saistītās problēmas. Avots: www.tetrapak.com. |