Apskati, analīzes, vērtējumi

Piena produkti

Kapitāls
04.10.2010

Sigita Kalnakārkle, TNS Latvia klientu vadītāja, patērētāju uzvedības pētījumu eksperte Patēriņa pētījumi rāda, ka ekonomiskās svārstības piena produktu lietošanu īpaši nav ietekmējušas – vairākums patērētāju dažādus piena produktus vēl aizvien lieto vismaz četras reizes nedēļā.

Šogad piena un piena izstrādājumu sektorā vadībā ir saldējuma zīmols Rūjiena, kas ir stabili saglabājis savas līderpozīcijas saldējuma kategorijā. Tā kā saldējums nav pirmās nepieciešamības prece, viens no galvenajiem šī produkta izvēles kritērijiem ir kvalitāte, tāpēc, iespējams, arī jautājums par saldējumu un saldējuma izstrādājumu ražošanu Rūjienai ir devis iespēju saglabāt līderpozīcijas un pat palielināt šī zīmola mīlētāju skaitu.

Saldējuma Ekselence stiprās puses ir gan plašs patērētāju loks, gan tā pievilcīgums starp saldējuma zīmoliem.

Tomēr salīdzinājumā ar 2009. gadu kvalitātes vērtējums ir samērā ļoti samazinājies, tādēļ ir nopietni jādomā, kā šo viedokli mainīt.

Talsu ritulis piena un piena izstrādājumu kategorijā ieņem trešo vietu kopumā, bet no sev līdzīgiem produktiem tas atrodas visaugstāk. Šī produkta oriģinalitāte ir veicinājusi patērētāju pieķeršanos zīmolam.

Lai arī Kārumam, kas jau ilgāku laiku ir daudz kas vairāk par biezpiena sieriņu, mīlētāju skaits šajā gadā ir sarucis, tas vēl aizvien atrodas topā un tiek uztverts kā viens no kvalitatīvākajiem piena produktu ražotājiem.

Lielais piena produktu piedāvājums veikalos ražotājiem liek nepārtraukti domāt par jaunām nišām un produktiem, lai piesaistītu jaunus un noturētu esošos patērētājus. Veikalu plaukti aizvien papildinās ar jauniem, līdz šim nebijušiem piena produktiem, garšu variācijām un moderniem, piesaistošiem iepakojumiem, tomēr ir ļoti svarīgi inovācijas balstīt uz patērētāju vēlmēm, lai viņi būtu gatavi tās atbalstīt ar savu izvēli.

Ilze Blauberga, SIA Rīgas Piensaimnieks mārketinga daļas vadītāja Šā gada pirmajos sešos mēnešos krietni pieaugušas piena iepirkuma cenas – līdz pat 50%. Kopumā piena tirgus Latvijā tonnu ziņā arī ir pieaudzis – par +2,5% pirmajā pusgadā, kamēr apgrozījums latos ir krities par 12%. Tas nozīmē, ka šogad pārdots nedaudz vairāk piena produktu par zemāku cenu, bet ražotājam tas izmaksājis vairāk nekā pērn. Tādējādi cenu pieaugums piena produktiem ir neizbēgams.

Liela daļa ražotāju, meklējot iespējas ietaupīt, jau vairākus gadus piedāvā piena produktu izstrādājumus. Šis gads ir pierādījis, ka Latvijas pircējs ir pieņēmis piena produktu izstrādājumus (krējuma, sviesta utt.), kuru sastāvā piena tauki tiek aizstāti ar augu taukiem. Piemēram, krējuma izstrādājumi jau aizņem 45% no kopējā krējuma apjoma.

Pēdējā laikā nelieliem un nišas piena produktu ražotājiem ir bijuši labvēlīgi apstākļi, rodoties pieprasījumam vietējos piena produktus iegādāties nelielos tirdziņos.

Tas novērojams arī šā gada Baltijas lielākajā pārtikas izstādē Riga Food un piena un piena izstrādājumu zīmolu topa izmaiņās.

Kapitāls

x

Paroles atgadināšana