Citas ziņas sadaļā
Latvijas lauku tūrisma asociācija "Lauku ceļotājs" aicina visus interesentus uz gada noslēguma kopsapulci-semināru
"Gardais siera ceļš" - jauns ceļvedis Latvijā ražoto sieru cienītājiem - ceļotājiem
Rīgas svētkos - maiznieku saliedējošākais pasākums "Maizes iela"
Apceļo Gaujas Nacionālo parku un sakrāj stāstu krelles, kas atgādinās par skaisto piedzīvojumu
Tuvojas ikgadējā Ceļotāju diena Ķemeru Nacionālajā parkā
Lauku saimniecības aicina ciemos bērnus un jauniešus
Lauku tūrisma uzņēmēji pulcējas sapulcē pirms jaunās tūrisma sezonas
"Lauku ceļotāja" piedāvājums senioriem izstādē "Balttour - 2016"
14 lauku tūrisma uzņēmēji saņem kultūras zīmi "Latviskais mantojums"
Lauku diena ceļotājiem
Tūrisms un atpūtaLauku tūrisms Eiropā un Latvijā - pārvarot krīziAntra Damberga, Lauku ceļotājs
11.01.2010 Mainoties ekonomiskajiem apstākļiem, pagājušās tūrisma sezonas sākumā tika paredzēts, ka tuvākajā laikā Latvijas iedzīvotāji mazāk ceļos uz ārvalstīm, tā vietā izvēloties pavadīt brīvdienas tepat Latvijā. Līdz ar to sagaidījām, ka lauku tūrisma nozarei krīze varētu būt pat labvēlīga. Vai šīs prognozes ir piepildījušās? Kādas tendences lauku tūrismā ir Eiropas valstīs un kādus secinājumus var attiecināt uz Latvijas situāciju? Mainoties ekonomiskajiem apstākļiem, pagājušās tūrisma sezonas sākumā tika paredzēts, ka tuvākajā laikā Latvijas iedzīvotāji mazāk ceļos uz ārvalstīm, tā vietā izvēloties pavadīt brīvdienas tepat Latvijā. Līdz ar to sagaidījām, ka lauku tūrisma nozarei krīze varētu būt pat labvēlīga. Vai šīs prognozes ir piepildījušās? Kādas tendences lauku tūrismā ir Eiropas valstīs un kādus secinājumus var attiecināt uz Latvijas situāciju? Situācija Latvijā Šobrīd Latvijā pieprasītāki ir viesu nami ģimeņu atpūtai vai nelielām draugu grupām, kuri garantē kvalitāti par klientam pieņemamu cenu. Vai cena, kas pieņemama klientam, ir pieņemama arī saimniekam, vai ienākumi nosedz izdevumus un ļauj nodrošināt nepieciešamo kvalitāti (siltas telpas, labu ēdienu, utt.) tas atkarīgs no katra saimnieka uzņēmēja prasmēm un izpratnes par to, kā mainās pieprasījums un kā reaģēt uz šīm pārmaiņām. Protams, arī no iedzīvotāju maksātspējas. Vislielākās pārmaiņas Latvijas laukos izjūt tie uzņēmumi, kas orientēti uz lielo pasākumu apkalpošanu (kāzas, sporta spēles līdz 1000 dalībniekiem), kā arī tie, kas kļūdījušies, paredzot neadekvāti lielu noslogojumu ilgtermiņā un ņemot nesamērīgi lielus kredītus. Vidēji cenas viesu namos samazinājušās par 30%. Cilvēki joprojām atpūšas laukos brīvdienās vai svin svētkus, taču tērē tam daudz mazāk naudas, izvēloties mazāk pakalpojumus. Līdz ar to kopējie ienākumi lauku tūrisma saimniekiem samazinās vidēji par 35%. Vinnētāji ir tie, kuri nodrošina optimālu cenas un kvalitātes attiecību, un kam iepriekšējos gados izveidojies stabils pastāvīgo klientu loks. Nevar viennozīmīgi secināt, ka šobrīd atpūtu laukos Latvijas iedzīvotāji izvēlas ārzemju ceļojumu vietā. Līdzšinējais cenu līmenis ir bijis augsts nedēļa lauku mājā Latvijā varēja izmaksāt apmēram tikpat, cik veiksmīgs pēdējā brīža piedāvājums siltajās zemēs. Pagājušajā gadā vietējā tirgū bija vērojams zināms apjukums. Cilvēki tērēja naudu ļoti piesardzīgi un nogaidoši. Šobrīd daudzi atkal ir gatavi tērēt naudu atpūtai, ja piedāvājums atbilst interesēm. Tā secināt ļauj kaut vai fakts, ka šoziem slēpošanas trasēs redzams iepriecinoši liels noslogojums. Nākamajā gadā paredzam situācijas stabilizēšanos un 10-15% pieaugumu lauku tūrisma nozarē. Situācija Eiropā Eiropas valstīs situāciju 2009. gadā raksturo Eiropas lauku tūrisma organizāciju apvienības Eurogites (www.eurogites.org ) aptaujas rezultāti. Aptauja veikta 2009. gada septembrī un atkārtoti, precizējot rezultātus, decembrī. Aptaujātas 20 valstu lauku tūrisma organizācijas: Austrija, Baltkrievija, Beļģija, Horvātija (2 organizācijas), Kipra, Francija, Vācija, Grieķija, Ungārija, Izraēla, Itālija, Latvija, Nīderlande (2 organizācijas), Portugāle, Rumānija, Slovēnija, Spānija. Pastāv atšķirības starp valstīm, taču galvenās tendences ir šādas: - viesu mājās pavadīto nakšu skaits samazinājies par vidēji 6%; - īso brīvdienu (nedēļas nogales) un vietējo klientu īpatsvars pieaudzis par 6%, taču atsevišķās valstīs, kuras ekonomiskā krīze skārusi spēcīgāk un pieaudzis bezdarbs, vērojams samazinājums (Spānija, Latvija, Portugāle); - nedaudz samazinās ārvalstu klientu skaits, taču kopumā situācija lauku tūrismā ir stabilāka, nekā masu tūrisma galamērķos, kur samazinājums ir ievērojami lielāks; - pieaugums vērojams tā sauktajiem nišas produktiem specifiskam, uz īpašu interešu grupām vērstam piedāvājumam; - paredzams, ka kopumā ieņēmumi lauku tūrisma nozarē turpinās samazināties vēl vismaz pirmos četrus 2010. gada mēnešus. Horvātijā un Rumānijā 2009. gadā lauku tūrismā bija vērojams pat pieaugums. Kā atzīst lauku tūrisma organizāciju pārstāvji, tas notika, pateicoties savlaicīgi veiktām mārketinga aktivitātēm, dažādiem lauku tūrismu popularizējošiem pasākumiem festivāliem, svētkiem, arī efektīvai reklāmai internetā. Visnegatīvāk (ieņēmumu samazinājums nozarē kopumā vairāk kā par 15%) lauku tūrisma nozari krīze ietekmējusi Baltkrievijā (korporatīvo klientu samazinājums, krīze skar arī individuālo klientu maksātspēju. Lauku tūrisma samazinājums ir par 15%, kamēr kopumā tūrismā valstī par 30-40%), Izraēlā (samazinās pieprasījums, taču ievērojami palielinājies piedāvājums), Latvijā (vietējās ekonomikas krīze, samazinājušies galvenie ārvalstu tirgi - Vācija, Anglija), Nīderlande (iedzīvotāji samazina ceļošanas budžetu), Spānijā (vietējā ekonomikas krīze, ārvalstu tirgus samazinājums). Austrijā un Vācijā pagājušais gads nav ievērojami atšķīries no 2008. gada izdevīgo cenu un salīdzinoši nelielo ceļošanas attālumu dēļ. Interesants ir fakts, ka 2009. gada vasarā Austrijā lauku tūrisma pakalpojumu cenas ir pat pieaugušas par 3%, kamēr vispār tūrisma sektorā cenas pazeminātas, lai viesnīcas sasniegtu nepieciešamo noslogojumu. Beļģijā vietējo tūrismu labvēlīgi ietekmēja laika apstākļi, cilvēki atzīst, ka ārzemju ceļojumu vietā izvēlas brīvdienas pavadīt, izmantojot tūrisma pakalpojumus savā valstī. Grieķijā, savukārt, krīze mazāk skārusi mērķa tirgu iedzīvotājus, kam ienākumu līmenis ir virs vidējā. Secinājumi un prognozes 2010. gadam - krīze vairāk vai mazāk ietekmē visas valstis un 2009. gada rezultāti kopumā bija sliktāki, nekā tika gaidīts; - pieaug vietējā tirgus nozīme, ārvalstu tirgi samazinās; - laicīgi veikti mārketinga pasākumi 2009. gada sākumā nodrošināja labākus panākumus lauku tūrisma uzņēmējiem nekā pasīva nogaidīšana; - pieaug pēdējā brīža pasūtījuma tendence rezervācijas tiek veiktas īsi pirms brīvdienām; - īsāks uzturēšanās laiks, mazāk naudas tērē uz vietas, izvēlas mazāk maksas pakalpojumus; - pamata pakalpojumi (naktsmītne un ēdināšana) par kvalitātei atbilstošu, konkurētspējīgucenu ir lauku tūrisma uzņēmuma veiksmes formula patreizējā situācijā. Par lauku tūrisma pārmaiņām un iespējām, kvalitātes, inovāciju un apmācību jautājumiemnozares profesionāļi no visas Eiropas apspriedīsies Rīgā notiekošajā konferencē šī gada 9. jūnijā. Konferenci rīkos Latvijas Lauku tūrisma asociācija Lauku ceļotājs sadarbībā ar Eiropas lauku tūrisma organizāciju Eurogites, ar daļēju EK Leonardo da Vinci programmas atbalstu. Konferencei sekos Eurogites ģenerālā asambleja, ko rīkot šogad pienākusi kārta Latvijai. Pēc konferences ārvalstu dalībnieki dosies nelielā ekskursijā pa Latvijas lauku tūrisma mītnēm. Informācija par konferenci tiks publicēta un regulāri papildināta www.celotajs.lv . |