Tūrisms un atpūta

Kādas ir tendences Latvijas lauku tūrismā 2011-2012?

Asnāte Ziemele, Lauku ceļotājs
11.04.2012

Kopumā 2011. gads lauku tūrisma saimniekiem nav bijis viennozīmīgs. Daudzās saimniecībās klientu skaits ievērojami audzis – pat par 30-40%, turpretī citās vērojams tikpat liels kritums. Daudzi savas veiksmes vai neveiksmes saista ar ekonomisko situāciju valstī, taču vairums atzīst, ka intensīvs un mūsdienīgs mārketings kvalitatīvam piedāvājumam palīdz piesaistīt klientus arī krīzes apstākļos. Kā pieauguma iemeslu min arī to, ka cilvēki atkal uzdrošinās tērēt. 2011. gadā cenas lauku tūrisma pakalpojumiem kopumā noturējās iepriekšējā gada līmenī. Arī 2012. gadā nav vērojams cenu pieaugums.


Kādas ir tendences Latvijas lauku tūrismā 2011-2012?

2011. gads kopumā vērtējams kā veiksmīgs. Pagājušā gada nogalē ”Lauku ceļotājs” aptaujāja lauku tūrisma uzņēmējus, lūdzot novērtēt panākumus un tendences. Rezultāti apkopoti šeit:

http://www.celotajs.lv/cont/prof/news/2011.11.15/A.Damberga_Gada_aptauja.pdf.

Kopumā 2011. gads lauku tūrisma saimniekiem nav bijis viennozīmīgs. Daudzās saimniecībās klientu skaits ievērojami audzis – pat par 30-40%, turpretī citās vērojams tikpat liels kritums. Daudzi savas veiksmes vai neveiksmes saista ar ekonomisko situāciju valstī, taču vairums atzīst, ka intensīvs un mūsdienīgs mārketings kvalitatīvam piedāvājumam palīdz piesaistīt klientus arī krīzes apstākļos. Kā pieauguma iemeslu min arī to, ka cilvēki atkal uzdrošinās tērēt. 2011. gadā cenas lauku tūrisma pakalpojumiem kopumā noturējās iepriekšējā gada līmenī. Arī 2012. gadā nav vērojams cenu pieaugums.

Pieprasītākie lauku tūrisma pakalpojumi. Joprojām vidēji 80% atpūtnieku visās saimniecībās ir no Latvijas, otrajā vietā, atkarībā no saimniecības atrašanās vietas un specializācijas - Lietuva, Vācija, Krievija, Igaunija vai Zviedrija. Joprojām nozīmīgs klientu loks ir ārzemēs strādājošie latvieši un uzņēmumi, kas lauku viesu mājās rīko pasākumus. Stabili aug apmeklētāju skaits apskates saimniecībās, kas piedāvā apskatīt, nogaršot un iegādāties lauku labumus. Šo pašu tendenci apliecina arī aptaujātie tūrisma informācijas centri.

Pieprasītākie pakalpojumi naktsmītnēs ir pirts (lauku, melnā, ar baseinu), pirtnieka pakalpojumi, kāzas un citas svinības, laivas, makšķerēšana, SPA, masāža, dabas tūrisms, velo, ekskursijas pa apkārtni. Tūrisma informācijas centros pieprasīti ir aktīvā un dabas tūrisma maršruti.

Asociācijas “Lauku ceļotājs” biedri. 2011. gadā un 2012. gada sākumā Asociācijā iestājušies 28 jauni biedri: naktsmītnes, tūrisma informācijas centri, atpūtas kompleksi, pilis, krogi, kempingi, briežu un mežacūku dārzs. Sveicam jaunos biedrus un vairāk par tiem stāstam asociācijas e-avīzēs http://www.celotajs.lv/news/topic/view/e-avize , kuras visi, kam interesē lauku tūrisma aktualitātes gan no ceļotāja, gan uzņēmēja viedokļa, var lasīt Asociācijas mājas lapā (nākamā avīze sekos aprīļa vidū). Kopā Asociācijā ir 291 aktīvi biedri.

Jaunākie ceļveži un kartes. Šogad noslēdzām vairākus lielus un veiksmīgus dabas tūrisma un militārā mantojuma saglabāšanai veltītus projektus – ir radīts labs, profesionāls piedāvājums ceļotājiem un bagātīgs karšu, ceļvežu, maršrutu aprakstu un citu materiālu klāsts, kas e-versijā pārskatāms http://www.celotajs.lv/cont/cntr/publications_lv.html. Jaunumi: Baltijas Nacionālo parku ceļvedis, kurā apkopota informācija par tūrisma piedāvājumu 14 Baltijas nacionālajos parkos, Latvijas nacionālo parku ceļvedis un Baltijas Jūras Piekrastes ceļvedis (angļu, vācu, krievu valodās).Ceļotājiem joprojām gan elektroniskā, gan drukātā formātā pieejams arī, Botāniskais ceļvedis, Militārā mantojuma karte un citi mūsu izdevumi.

Jaunums – latviskās vērtības lauku tūrisma piedāvājumā. 2012. gadu uzsākam ar jaunu iniciatīvu – nacionālā kultūras mantojuma ieviešanu lauku tūrisma piedāvājumā. Tas nozīmē gan garšīgus latviešu ēdienus, gan tradicionālu, novadiem raksturīgu stilu ēkās un mājas iekārtojumā, gan svētku svinēšanu. Lai izvairītos no kiča un pseido tautiskuma, lai respektētu autentiskas vērtības, māju saimniekiem palīdzēs latviskā mantojuma zinātāji - praktiķi, kuri tiks iesaistīti sadarbībā INTERREG IV A programmas projekta „Kultūras mantojums” ietvaros http://www.kultura.celotajs.lv, ko veicam kopā ar Igaunijas lauku tūrisma asociāciju un Igaunijas Lauksaimniecības un Tirdzniecības Kameru .

Jaunumi projektā:

· Konkursa veidā izvēlētas 15 lauku tūrisma saimniecības Latvijā un 15 saimniecības Igaunijā, kuru saimnieki saņems individuālas speciālistu konsultācijas, lai līdz 2013. gada beigām, kad noslēgsies projekts, pilnveidotu savu piedāvājumu pašu izvēlētās jomās – ēku un ainavas arhitektūra, telpu dizains, latviešu ēdieni, pasākumu un tradicionālo svētku rīkošana. Konkursa uzvarētāji – konsultāciju programmā iesaistītās saimniecības - skatāmi projekta mājas lapā. Visas šīs saimniecības kļūs par demonstrāciju vietām, kur arī citi lauku tūrisma uzņēmēji, kas vēlas veidot līdzīgu piedāvājumu, varēs tikties ar saimniekiem, redzēt paveikto un mācīties.

· 17. Un 23. aprīlī notiks divi semināri "Latvisks un mūsdienīgs tūrisma pakalpojumu dizains". Šo semināru mērķis - dot ieskatu latviskās identitātes tūrisma pakalpojumu veidošanā, komunikācijā un marketingā. Diskutēsim, cik viegli vai grūti latvisko identitāti parādīt tūristiem, un kā to „ietērpt” pakalpojumā. Ko varam darīt, lai mūsu lauku tūrisms kļūtu latviski atpazīstams? Praktiskā pieredzē dalīsies pakalpojumu sniedzēji, to organizētāji un baudītāji. Semināri turpināsies rudenī, pēc aktīvās tūrisma sezonas.

· 5. jūnijā projekta ietvaros plānots organizēt masu mediju braucienu, lai iepazīstinātu mediju pārstāvjus ar latvisko kultūras mantojumu Vidzemē caur objektiem, amatiem un cilvēkiem, kas stāstīs un rādīs kā savienot tradicionālās un mūsdienīgās vērtības lauku tūrismā.

· Projekta ietvaros „Lauku ceļotājs” atjaunos arī savu lauku tūrisma kvalitātes sistēmu. Sadarbojoties ar Eiropas valstu lauku tūrisma organizācijām, kopīgais mērķis ir panākt vienotu un atpazīstamu lauku tūrisma piedāvājuma kvalitāti gan Baltijā, gan Eiropā. Kvalitātes sistēma ir viens no līdzekļiem, kā to izdarīt.

· Projekta ietvaros tiks izveidota arī īpaša kultūras mantojuma zīme, ko pēc noteiktiem kritērijiem piešķirsim ne tikai naktsmītnēm, bet arī citiem lauku uzņēmumiem – latviskā mantojuma nesējiem.

Projekti lauku tūrisma attīstībai. Asociācija „Lauku ceļotājs” cenšas ieviest dažādību lauku tūrisma piedāvājumā, pilnveidot saimnieku profesionalitāti un panākt vienotu, mērķtiecīgu lauku tūrisma attīstību Latvijā ar dažādu projektu palīdzību:

· Noslēdzam EK Leonardo da Vinci programmas projektu AKTOS, kura galarezultāts – vadlīnijas nodarbinātībai laukos. Vadlīniju tapšanā iesaistījās partneri no vairākām valstīm, katrs izstrādājot nodaļu par konkrētu jomu. Lauku ceļotāja sadaļa veltīta aktīvajam tūrismam. Vadlīnijas pieejamas CD formātā un www.macies.celotajs.lv ar nosaukumu „Jaunas profesijas laukos”.

· EK Leonardo da Vinci programmas projektā ROUTES izveidosim mentoru platformu lauku tūrismā. Tās ideja – lauku tūrisma uzņēmēji bez maksas dalās savā pieredzē ar mazāk pieredzējušiem kolēģiem. Tiks izveidota interneta vietne reģistrētiem lietotājiem kā jautājumu un atbilžu forums. Tajā būs arī bieži uzdoto jautājumu sadaļa un aktualizēts informatīvais materiāls „Kā uzsākt lauku tūrisma uzņēmējdarbību”.

· EK Leonardo da Vinci programmas ACTOUR projektā turpinām aktīvā tūrisma tēmu. Projekta partneri no Eiropas valstīm apkopo savu pieredzi par to, kādas prasmes un zināšanas nepieciešamas profesionāliem aktīvā tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, kā veidot aktīvā tūrisma pakalpojumu. Projekta rezultātā taps rokasgrāmata lauku tūrisma uzņēmējiem, kas grib specializēties, uzņemot aktīvos tūristus.

Vairāk informācijas par lauku tūrisma norisēm, jaunumiem piedāvājumā skatieties jau aprīlī mūsu e-avīzē un www.prof.celotajs.lv.

Lauku ceļotājs

x

Paroles atgadināšana