Viedokļi

Jorma Matinens: Krīzes laika likums - samazināt izmaksas

Jorma Matinens, Somijas kompānijas "Konekesko Ltd" Lauksaimniecības tehnikas direktors, Leta-Nozare
25.05.2010

Krīzes situācijā ir ļoti būtiski, lai uzņēmumi saprastu, ka izdevumiem jābūt atbilstoši prognozētiem ieņēmumiem. Tātad krīzes laika likums ir -  samazināt izmaksas. Protams, to izdarīt nav viegli, jo īpaši ņemot vērā, ka atsevišķas fiksēto izmaksu pozīcijas ir ļoti grūti ietekmēt, piemēram, tas attiecas uz fiksētiem telpu nomu izdevumiem. Mums toreiz  nācās samazināt arī darbinieku skaitu, kas morāli nebija viegli. Tie bija smagākie taupības pasākumi, pie kā ķērāmies  deviņdesmitajos gados.

Tomēr "Konekesko" ir liels uzņēmums, un mums bija nedaudz vieglāk pārstrukturēt darbību. Īpaši grūti krīzes apstākļos ir daudziem mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem pietrūkt resursu darbības pārstrukturēšanai. Kad valstī ir smaga ekonomiskā situācija, spēcīgi uzņēmumi, tādi kā "Kesko", šo periodu spēj pārdzīvot labāk. Vēl vairāk - sarežģītajos apstākļos "Kesko" apguva jaunu biznesa nišu Somijā - sāka piedāvāt smago pārvadājuma tehniku "MAN", tādējādi iegūstot jaunu darbības lauku.
Savukārt tagad, 2010. gadā mazinoties recesijai, kompānija atguva jau reiz realizētu biznesa nišu - noliktavas tehnoloģijas risinājumus, proti, tagad  pārdodam "STILL" iekrāvējus un "BITO" plauktu sistēmu Somijā.

Sākoties ekonomiskajai krīzei, veicām uzņēmuma restrukturizāciju Latvijā - atteicāmies no lopkopības iekārtu tirdzniecības, vēlāk arī no graudu un minerālmēslu biznesa.  To darījām nevis tāpēc, ka šīs nozares nebūtu rentablas, bet gan tāpēc, lai koncentrētu savu biznesu tieši tehnikas tirdzniecības un servisa  jomā. Augsta konkurence pasaules un vietējos tirgos pieprasa aizvien lielāku kompetenci un darbu izpildes jaudu, un to var nodrošināt, tikai attīstot un pilnveidojot kādu noteiktu biznesa nišu. Mēs vēlamies būt labākie šajā jomā un mērķtiecīgi uz to ejam.

Krīze ir pārmaiņu un iespēju laiks - tas nav tikai sauklis, tā patiešām ir realitāte. Arī Latvijā tieši ekonomiskās krīzes laikā mūsu meitasuzņēmumam "Konekesko Latvija" izdevies palielināt savu tirgus daļu gan celtniecības, gan lauksaimniecības tehnikas tirdzniecības jomā, kombainu tirgū iegūstot pat 52% tirgus daļas. Mūsu Latvijas uzņēmumam tieši krīzes laiks pavēra iespēju paplašināt celtniecības tehnikas spektru, iegūstot zviedru ceļu būves tehnikas izplatīšanas tiesības. Šie piemēri apliecina, ka krīzes situācijās ir novērojamas līdzīgas tendences. Jāteic, ka mūsu uzņēmumam 90. gadu un pēdējo gadu krīžu radītas iespējas ir bijušas līdzīgas.

Leta-Nozare

x

Paroles atgadināšana