Citas ziņas sadaļā
Darba (darbaspēka) nodokļu sistēma. Kāda tā ir Latvijā uz apkārtējā Baltijas fona
Ekonomists Andris Miglavs: "Latvija ir pazaudējusi vēl divus ekonomikas attīstības gadus"
Zemkopības sistēmas elementi vērtības, izvēles un risinājumi
Evaluation of Environmental and Economic Performance of Crop Production in Relation to Crop Rotation, Catch Crops, and Tillage
Kompromiss starp putekļiem un bedru lāpīšanu
Rīks piemērotākās zemkopības sistēmas izvēlei. Vebinārs "Kas tas ir un kā to lietot?"
Zemkopības sistēmu saimnieciskie rezultāti
Modelēšanas rīks zemkopības sistēmas risinājumu izvēlei. Struktūra un metodoloģija
Slāpekļa aprites novērtēšana zemkopības sistēmās
Pārmaiņas ar kara ekonomiku
Raksti&pētījumi&stāstiValsts kā konkurētspējas faktora ietekmes novērtēšana. Latvijas lauksaimniecības piemērsAndris Miglavs, Leila Neimane, AgroPols
27.02.2001 Lasāmā formātā publikācija pieejama pievienotajā PDF failā. Pievienotie dokumentiRaksts PDF formāaāValsts kā konkurētspējas faktora ietekmes novērtēšana. Latvijas lauksaimniecības piemērs.Assessment of the Impact of State as the Factor of Competitivity. Case of Latvian agriculture.Andris Miglavs, Leila Neimane KopsavilkumsKonkurētspēja, konkurētspējas priekšrocības un salīdzinošās priekšrocības ir bieži lietoti termini. Tomēr to lietojums bieži ir pretrunīgs, un analīzē tiek aplūkoti tikai daži no to ietekmējošajiem faktoriem. Šajā darbā ir sniegts neliels ieskats valsts kā konkurētspējas faktora ietekmē uz ekonomiskas sistēmas konkurētspējas līdzsvaru, kā arī, izmantojot Latvijas un dažu citu Eiropas valstu piemērus, ir parādītas iespējas, ko valsts ietekmes novērtējumā un analīzē sniedz viens no pazīstamajiem kompleksajiem kvantitatīvās analīzes instrumentiem- Ražotāju atbalsta novērtējums, kura metodoloģiskos pamatus ir izstrādājusi Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO). SummaryCompetitiveness and comparative advantage, competitive advantage are commonly used terms. However sometimes the use of them is not consistent, and in the analysis only some aspects and factors are considered. Here some short overview is given, how the governmental policies can influence the equilibrium of the competitiveness. The possibilities offered for the quantitative assessment of the state support policies in agriculture by one of the analytical tools - Producer Support Estimate, which is the concept, developed by OECD, are also described here.
Atslēgas vārdi: konkurētspēja, konkurētspējas priekšrocības, lauksaimniecības politika, ražotāju atbalsta novērtējums (RaSE). Keywords: competitiveness, competitive advantages, agricultural policies, producer support estimate (PSE) IevadsKonkurētspēja, konkurētspējas priekšrocības un salīdzinošās priekšrocības ir bieži lietoti termini. Tomēr to lietojums bieži ir pretrunīgs, un analīzē tiek aplūkoti tikai daži no to ietekmējošajiem faktoriem. Šī darba mērķis ir sniegt ieskatu valsts kā konkurētspējas faktora ietekmē uz ekonomiskas sistēmas konkurētspējas līdzsvaru. Risinātie uzdevumi ir valsts lomas parādīšana konkurētspējas faktoru kopumā, valsts ietekmes analizē izmantojamo instrumentu noskaidrošana, kā arī, izmantojot Latvijas un dažu citu Eiropas valstu piemērus, parādīt iespējas, ko valsts ietekmes novērtējumā un analīzē sniedz viens no pazīstamajiem kompleksajiem kvantitatīvās analīzes instrumentiem- Ražotāju atbalsta novērtējums, kura metodoloģiskos pamatus ir izstrādājusi Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO). 1. Konkurētspējas teorija evolūcija.1.1. Konkurētspēja un salīdzinošās priekšrocībasEkonomiskajā literatūrā un ekonomiskajā politikā bieži tiek lietoti jēdzieni konkurētspēja un salīdzinošās priekšrocības. Konkurētspēja tiek attiecināta gan uz valsti kopumā, gan nozari vai uzņēmumu atsevišķi. Katrā no šiem līmeņiem ir dažas atšķirības konkurētspējas jēdziena pamatkoncepcijā, tāpat tās noteikšanas metodes nav identiskas (McFetridge, 1995). Konkurētspējas teorētiskie aspekti sakņojas neoklasiskajā teorijā, industriālās ekonomikas teorijā un Schumpeter dinamiskās attīstības teorijā. Tomēr ir viedoklis, ka pagaidām konkurētspējas teorija kā atsevišķa ekonomikas teorija nav formulēta (Frohberg, 1998). Konkurētspējas jēdziena rašanās ir saistāma ar salīdzinošo priekšrocību teoriju. Šīs teorijas dibinātāji ir John Stuart Mill, Adam Smith un David Ricardo. Koncentrēti salīdzinošo priekšrocību teorijas attīstību ir apskatījuši Leishman, Menkhaus un Whipple. Pēc viņu veiktās analīzes, sākotnēji tika pētīta valstu savstarpējā konkurence par kāda noteikta produkcijas veida ražošanu, ko nosaka izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis, piemēroti klimatiskie u.c. apstākļi ražošanai, tātad absolūtās priekšrocības, proti, pēc Mill un Smith, valsts eksportēs tādu preci, kuras ražošana tai sagādās viszemākās izmaksas. Ricardo turpināja šo ideju un formulēja, ka nācija centīsies asignēt līdzekļus visizdevīgākajam to izlietojumam. Proti, var būt pat situācija, ka tiks importēta kāda prece, kaut arī importētājvalsts spēj to saražot ar ļoti zemām izmaksām, ja šo ražošanas faktoru izmantošana citā nozarē (cita produkta ražošanā) būs izdevīgāka. Jau mūsdienu ekonomikas teorijas attīstības gaitā Heckscher un Ohlin paveica revolūciju tirdzniecības teorijā, izveidojot “faktoru bagātības teoriju” jeb, tā dēvēto, Heckscher-Ohlin (H-O) modeli. Pēc abu zinātnieku veiktajiem pētījumiem, valsts eksportēs tādas preces, kas ir relatīvi “jutīgas” pret faktoru, kas tai piemīt lielākā mērā. Tādējādi, ar zemi nodrošināta valsts eksportēs tādas preces, kuru ražošanā vislielākā nozīme ir zemei; ar kapitālu nodrošināta valsts eksportēs tādas preces, kuru ražošanā vislielākā nozīme ir kapitālam (Leishman..., 1999). Tādējādi konkurētspējas teorija ir attīstījusies, un tās aplūkotajos prioritārajos faktoros tiek iekļautas alternatīvās izmaksas un darba specializācija. Šie aspekti ir jāievēro, jo “alternatīvās izmaksas ir preces ražošanas izmaksas, kas novērtētas no zaudēto iespēju redzesviedokļa šo pašu resursu izmantošanas citā vietā” (Dobele..., 1999), tādejādi norādot iespējamos izvēlētās ražošanas stratēģijas ieguvumus un zaudējumus. Savukārt darba specializācija, veicamo darbību uzticot konkrētiem ražotājiem, kas to spēj veikt labāk, kvalitatīvāk, ātrāk, salīdzinājumā ar citiem, ļauj samazināt ražošanas izmaksas, kas ir konkurētspējas līmeni noteicošs faktors. Ietverot darba specializāciju un alternatīvās izmaksas, jau jārunā par absolūto priekšrocību nozīmības samazināšanos un par jēdziena “salīdzinošās priekšrocības” parādīšanos konkurētspējas teorijā. 1.2. Portera rombsPorters ir izveidojis vienu no veiksmīgākajiem konkurētspējas noteikšanas algoritmiem, shēmā (1‑1. attēls), kas pazīstama kā “Portera rombs”, parādot, kā salīdzinošās priekšrocības nacionālā un reģionālā līmenī nosaka katra uzņēmuma darbības efektu un kopējo uzņēmumu efektivitāti (Hitchens ..., 1998). Portera rombs atspoguļo shēmu, kā analizēt uzņēmuma darbības nozīmīgāko apstākļu (pieprasījums, resursi, ekonomiskā infrastruktūra, uzņēmuma struktūra un stratēģija) mijiedarbību, ievērojot tādus ārējos ekonomikas faktorus kā iespējas un valdības pasākumus. 1‑1. attēls. Portera rombs Avots: Porter, 1990, p. 127. Portera attīstītā ideja ir dzīvotspējīga tā iemesla dēļ, ka tā aptver gan atsevišķa uzņēmuma, gan valsts konkurētspēju un rāda to savstarpējo ietekmi un dinamiskumu. Pēc Portera, nacionālo priekšrocību rombam ir: a) četras pamatkomponentes, kas veido ekonomiskās sistēmas konkurētspējas līdzsvaru. Izmainoties jebkurai no tām, mainās arī pārējās, veidojot jaunu konkurētspējas līdzsvara stāvokli. (1) Ražošanas faktori. Šajā analīzē tie aptver nozīmīgāko ražošanas faktoru pieejamību. Tie ir darbs, zeme, citi dabas resursi, kapitāls un infrastruktūra. Tikpat izšķiroša ir nācijas spēja radīt, ieviest jauninājumus un atrast esošajiem resursiem jaunu un produktīvāku pielietojumu. (2) Uzņēmumu stratēģija, struktūra, konkurence. Uzņēmuma stratēģija šis analīzes izpratnē nozīmē tā mērķus, uzņēmējspēju un vēlēšanos uzņemties risku, vadīšanu, starptautisko orientāciju un darbaspēka piesaistītspēju. Uzņēmuma struktūra ietver konkurences raksturu iekšējā tirgū (tirgus raksturojums, iekļuves barjeras), vertikālās integrācijas pakāpi. (3) Saistītās nozares. Ar saistītajām nozarēm saprotam gan ražošanas un pārdošanas procesā iesaistītās citas nozares (resursu piegādes uzņēmumi un produkcijas noņēmēji), gan arī tās nozares, kuras sniedz uzņēmuma darbībai nozīmīgus pakalpojumus. Saistītās nozares šajā analīzē vērtē pēc to spējas sniegt efektīvu, ātru un atvieglotu pieeju augstas kvalitātes resursiem, veidot starptautiski konkurētspējīgu noieta tirgu (rada cenu priekšrocības iekšzemes ražotājiem attiecībā pret ārvalstu produkcijas piedāvātājiem mazāku transporta izmaksu dēļ). Nozīmīgas ir arī ražošanu atbalstošo institūciju – kredītiestāžu, izglītības un citu pakalpojumu piedāvātāju spēja nodrošināt uzņēmuma vajadzības. (4) Pieprasījums. Pieprasījumu šajā analīzē vērtē pēc produkta vajadzības kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem nosacījumiem. Piemēram, apjomi rada statisko efektivitāti – mērogu ekonomiju[1], bet kvalitāte – dinamisko efektivitāti (jo tirgus ir “kritiskāks” un “izvēlīgāks”, jo lielākas izredzes, ka radīsies izgudrojumi augsta līmeņa kvalitātes nodrošināšanai). b) divas uzņēmuma (nozares) konkurētspēju nosakošo ārējo faktoru grupas. Tās maina visas analizējamās ekonomiskās sistēmas konkurētspējas pozīciju ekonomiskajā telpā attiecībā pret citām ekonomiskajām sistēmām. (1) Valdība. Valdības loma ir nepārvērtējama ietekmē uz nacionālās nozares starptautisko konkurētspēju, turklāt tā katru no augšminētajām Portera shēmas sastāvdaļām spēj ietekmēt vai nu pozitīvi, vai negatīvi. (2) Iespējas. No uzņēmuma un valdības rīcības neatkarīgu ekonomisko apstākļu kopa, piemēram, patērētāju priekšrocību attīstība, globālās krīzes u.tml. 1.3. Konkurētspējas būtībaKonkurētspēja var būt, pirmkārt, kā situācijas novērtējums noteiktā laika brīdī un, otrkārt, tālākas attīstības prognoze- dažādos līmeņos - visas tautsaimniecības, atsevišķa tās sektora, atsevišķas firmas. Atkarībā no konkurētspējas vērtēšanas līmeņa, arī tās definējums ir atšķirīgs. Vērtējot visas valsts tautsaimniecības konkurētspēju, pēc Pasaules Ekonomikas foruma traktējuma, konkurētspēja ir “valsts spēja sasniegt attiecīgi augstu IKP līmeni uz vienu iedzīvotāju” (Hitchens D..., 1998). Faktiski šāds traktējums konkurētspējai kā pieņemama IKP un dzīves standartu nodrošinājums būtībā ir rezultāti, kas būtu jāiegūst efektīvas spējas “konkurēt” rezultātā. Tie ir rezultāti, kas attiecas uz konkurētspējas novērtēšanu valsts līmenī, savukārt tā vispirms ir jāveic nozaru griezumā un individuālajos uzņēmumos, jo tie vislabāk reprezentē konkurētspēju (Kennedy, 1999). Konkurētspējas jēdziens kā tāds ir balstīts uz tirgus daļu (šis paņēmiens tiek izmantots visbiežāk), un to saprot kā tirgus daļas iegūšanu, noturēšanu un rentabilitātes saglabāšanu (Frohberg, 1998). Precīzāk būtu teikt, ka konkurētspēja ir ilgstoša spēja gūt peļņu un saglabāt noteiktu tirgus daļu (Metcalfe, 2000). Vēl precīzāk to noformulējis Frohberg, proti, konkurētspēja ir ražotāja spēja piegādāt preces un pakalpojumus vēlamajā laikā, vietā, kvalitātē un kvantitātē, par vēlamo cenu un bez zaudējumiem (Frohberg, 1998). Konkurētspēja ir cieši saistīta ar salīdzinošajām priekšrocībām, jo abi rādītāji ir balstīti uz piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvaru. Ekonomiskā subjekta konkurētspēju līdztekus salīdzinošajām priekšrocībām ietekmē valsts politikas un institucionālo sistēmu radītie tirgus kropļojumi (IAMO, 1998). |