Politikas jaunumi

Marķētās dīzeļdegvielas arī nākotnē Latvijā tomēr nebūs. Bet būs labāk. Visiem labāk

Inese Galeja, Andris Bebrs , AgroPols
20.11.2009

Un atkal kāda laba ziņa - mūsu sabiedrībā attīstās racionāla domāšana, kas spēj atšķirot būtisko kodolu no aizrautīgiem lozungiem. Šoreiz jautājumā par lauksaimnieku iespējām arī nākotnē izmantot savā ražošanā dīzeļdegvielu bez akcīzes nodokļa.
Jo patiesībā jau svarīgākais laikam nav iegūt savu tehnikas vienību degvielas bākās krāsaināku šķidrumu. Kura krāsošana, atsevišķas pārdošanas sistēmas attīstība un krāsas izmantošanas uzraudzība arī taču maksā naudu. Naudu, kuras mums visiem trūkst.
Vakar notikušajā darba grupas sanāksmē (diskusiju vadīja ZM valsts sekretāre Dace Lucaua, un tajā piedalījās Valsts ieņēmu dienesta (VID), Finanšu ministrijas (FM), Degvielas tirgotāju asociācijas, Lauku atbalsta dienesta (LAD) un ZM pārstāvji), kas izvērtēja nepieciešamību normatīvajos aktos paredzēt dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa atvieglojumu vai kompensācijas mehānismu par dīzeļdegvielu lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem tika meklēts optimālākais akcīzes nodokļa kompensācijas mehānisms lauksaimniecības ražošanā izmantotajai dīzeļdegvielai.

Zemkopības ministrija piedāvājusi 3 variantus:
- Samazināt esošās administrēšanas sistēmas izmaksas, ciešāk integrējot VID un LAD rīcībā esošās informācijas sistēmas, bet būtībā sistēmu nemainot. Tad   lauksaimnieks akcīzes nodokļa atmaksai tāpat pieteiktos VID, savukārt LAD nosūta informāciju VID par platību maksājumiem. Pēc tam VID veic akcīzes nodokļa atmaksas. 

- Lauksaimniekam dīzeļdegvielu iegādātos no akcīzes preču noliktavām (APN) bez akcīzes nodokļa Bet LAD,  pamatojoties uz pieteiktajiem platību maksājumiem, lauksaimniekam piešķirs gadā izmantojamo dīzeļdegvielas daudzuma limitu.

- Lauksaimnieki dīzeļdegvielu iegādātos vairumtirdzniecībā no akcīzes preču noliktavām bez akcīzes nodokļa vai arī, izmantojot akcīzes nodokļa atmaksu, degvielu pirktu degvielas uzpildes stacijās. Šajā gadījumā lauksaimnieks varēs pieteikties LAD, vienu reizi gadā izvēloties vienu no divām sistēmām, kas paredz: 2010.gadā 1.pusgadā darbosies esošā sistēma, kad akcīzes nodokļa atmaksas veiks VID, savukārt no 2010.gada 1.jūlija darbotos jauna sistēma, ko administrēs LAD. Kas būtībā ievērotu dažādu kategoriju un tehniskās apgādātības saimniecību intereses - kam ir lielāki izmantošanas apjomi un savas degvielas bāzes un kam  tādas nav vērts veidot.

Darba grupa vienojās, ka lauksaimniekiem izdevīgākais variants varētu būt trešais, jo šajā gadījumā lauksaimniekam tiek piedāvātas izvēles iespējas. Šāds priekšlikums nodrošinās, ka lauksaimnieks pats izvērtēs, kādā veidā ir izdevīgāk iegādāties dīzeļdegvielu, tas ir, vai nu mazumtirdzniecībā caur degvielas uzpildes stacijām (DUS), vai arī vairumtirdzniecībā no akcīzes preču noliktavām.

Visos variantos ir paredzēts, ka akcīzes nodokļa kompensāciju varēs saņemt tikai par tādu lauksaimniecībā izmantojamo zemi, par kuru tiek maksāti papildu valsts tiešie maksājumi (PVTM) un kas ir pieteikta vienotā platību maksājuma (VPM) saņemšanai, vai arī par patstāvīgām pļavām un ganībām vai aramzemē sētiem ilggadīgajiem zālājiem, ja nodrošināts minimālais liellopu blīvums vismaz 0,2 liellopu vienības uz vienu atbalsta tiesīgo hektāru.

Mums visiem svarīgi ir tas, ka neviens vairs neapšauba faktu, ka par lauksaimniecības ražošanā izmantotu dīzeļdegvielu akcizes nodoklis nav jāmaksā apjomos, kā tas ir pārējam mehāniskajam transportam.
Koncepciju ir plānots iesniegt izvērtēšanai valdībā 1.decembrī. Sekosim notikumu tālākai attīstībai.  

AgroPols

x

Paroles atgadināšana