Politikas jaunumi

Izmaiņas LAP pasākuma „Lauku saimniecību modernizācija” pieteikšanās nosacījumos

LR Zemkopības ministrija (ZM)
01.12.2009

Izmaiņas LAP pasākuma „Lauku saimniecību modernizācija” pieteikšanās nosacījumos

No 7. decembra Lauku atbalsta dienests (LAD) pieņems projektu iesniegumus Lauku attīstības programmas (LAP) 2007.-2013. gadam pasākumam "Lauku saimniecību modernizācija". Pasākuma 7. kārtas projektu iesniegumu pieņemšana notiks līdz 2010. gada 7. janvārim.

Projektu iesniegumi gatavojami saskaņā ar jaunajiem Ministru kabineta (MK) 2009. gada 14. jūlija noteikumiem Nr.  783 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursa veidā lauku un zivsaimniecības attīstībai" un MK 2009. gada 20. oktobra noteikumiem Nr. 1209 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam "Lauku saimniecību modernizācija"".

Vairākus priekšlikumus izmaiņām jaunajos modernizācijas pasākuma noteikumos ierosināja lauksaimnieku sabiedriskās organizācijas. Viens no jaunajos noteikumos iekļautajiem publiskā finansējuma saņemšanas kritērijiem ir nosacījums, ka gada laikā saimniecībā par katru strādājošo vidēji jābūt aprēķinātam vismaz 700 latu sociālajam nodoklim. Ja saimniecība vēlas saņem atbalstu, tad par saviem darbiniekiem arī ir jāmaksā valstij. Šis nosacījums attieksies gan uz lauksaimniecībā nodarbinātām algotām personām, gan pašnodarbinātām personām. Piemērojot iesniegtajiem projektiem kritēriju par aprēķināto nodokli, tiks ņemta vērā faktiskā darbinieka darba slodze, bet pašnodarbinātām personām gada likme tiks proporcionāli piemērota tam mēnešu skaitam, kuros ir jāveic sociālā nodokļa iemaksas. Praksē tas nozīmē, ka nodokļa maksājumi jāveic no algas summas, kas ir lielāka nekā minimālā alga, bet pašnodarbinātajiem obligāto iemaksu apjoms ir augstāks nekā minimāli noteiktais.

Ja par saimniecību darbiniekiem tiek maksāti nodokļi tikai no minimālās algas vai pat no mazākas summas, tas nozīmē, ka saimniecības nav spējīgas ilgtermiņā piesaistīt augsti kvalificētus un lojālus darbiniekus. Tālab cieš saimniecības konkurētspēja, grūtāk ir panākt ražīguma un kvalitātes kāpināšanu, kā arī produkcijas pašizmaksas samazināšanu. Kaut arī nosacījums daudzām saimniecībām pašreizējos apstākļos var šķist ierobežojošs, ilgtermiņā tas radīs pozitīvu efektu, veicinot saimniecību attīstību un nodokļu iekasēšanas sistēmas sakārtošanu, tādējādi arī nodrošinot visām saimniecībām godīgus konkurences apstākļus. Jāpiebilst, ka jaunais nosacījums neattieksies uz tiem pretendentiem, kuriem pēdējā noslēgtā gadā neto apgrozījums no lauksaimnieciskās ražošanas bijis mazāks par 20 000 latu.

Otra būtiskākā izmaiņa jaunajos noteikumos ir nosacījums, ka turpmāk lauksaimniecībā izmantojamo traktoru iegādi būs iespējams projektā iekļaut kā attiecināmās izmaksas, ņemot vērā saimniecībā jau esošās traktoru vienības (jaunākas par 10 gadiem) un nepārsniedzot attiecību, kuru aprēķina, summējot maksimālās jaudas (zirgspēkos) attiecību šādi: viens zirgspēks pret vienu hektāru 2009. gadā vienotajam platību maksājumam deklarētās platības un viens zirgspēks pret vienu liellopu vienību. Jebkuru saimniecībā esošo lauksaimniecības dzīvnieku (slaucamas govis, jaunlopi, zirgi, aitas, kazas, cūkas, putni, kažokzvēri, iežogojumā turēti savvaļas dzīvnieki, u.t.t.) skaitu ir iespējams pārrēķināt nosacītajās liellopu vienībās, un to veic saskaņā ar 2008. gada 15. aprīļa MK noteikumu Nr. 282 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai - vides un lauku ainavas uzlabošanai" 4. pielikuma tabulas datiem. Traktoru iegādi turpmāk varēs ietvert attiecināmajās izmaksās arī tajā gadījumā, ja to maksimālā jauda būs ne vairāk kā par 50 zirgspēkiem lielāka nekā aprēķinātā maksimālās jaudas summa.

Nepieciešamība ierobežot nelietderīgu un ekonomiski nepamatotu investīciju veikšanu noteica saistīt projektā paredzēto lauksaimniecībā izmantojamo traktoru iegādi ar pretendenta īpašumā esošo lauksaimniecības dzīvnieku skaitu un apstrādājamo platību. Izvērtējot LAD un Latvijas lauku konsultāciju un izglītības centra (LLKC) informāciju par saimniecībām, kuras 2008. un 2009. gada laikā ir nonākušas grūtībās, tika secināts, ka galvenais iemesls problēmām ar kredītu maksājumu veikšanu ir pārāk optimistiski plānotās produkcijas iepirkumu cenas, kā arī nesamērīgi lielās investīcijas, tai skaitā arī nepamatoti jaudīgas tehnikas iegāde. Tādējādi saimniecībās gan ir modernizēta tehnoloģija, bet nav kāpināts ražīgums, kas noved pie nespējas atpelnīt veiktās investīcijas.

LR Zemkopības ministrija (ZM)

x

Paroles atgadināšana