Pieredze

Populārs Ungārijā

Agnese Krieviņa, AgroPols
27.08.2009

Budapeštā jau atvērti vismaz 40 sociālie lielveikali, kuru pamatvīzija ir par zemām cenām pārdot tieši no ražotājiem iepirktu pārtiku. To popularitāte pārsteigusi pat mazo saimniecību federāciju MAGOSZ, kas pirmo šādu veikalu atvēra 2008. gada decembrī. Uzsākot šo iniciatīvu, federācijas mērķis bija uzlabot ražotāju piekļuvi tirgum, jo vairumam no viņiem bija grūtības pārdot savu produkciju. Atšķirībā no Austrijas sociālā lielveikala modeļa, kur galvenokārt tiek pārdoti nocenotie produkti iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem, Ungārijā šie veikali pieejami visiem, un cenas tajos ir ievērojami lētākas par standarta mazumtirdzniecības cenām. Jaunie veikali ierīkoti iepriekš nerentablos mazos veikaliņos, kas jau bijuši uz bankrota robežas.

Lētas, taču kvalitatīvas pārtikas piedāvājums nodrošinājis ļoti strauju attīstību, un šobrīd jau vairāk nekā 1000 lauksaimnieku piegādā savu produkciju šiem veikaliem. Turklāt interese par jaunajām tirdzniecības vietām nav aprobežojusies tikai ar lauksaimniekiem un patērētājiem, MAGOSZ norāda, ka arī vairāk nekā 700 citu lielveikalu izteikuši vēlmi pievienoties šim tīklam.

Sākotnēji sociālajā lielveikalā bija nopērkami tikai augļi un dārzeņi, šobrīd produktu klāstam pievienojusies gaļa, olas, piena produkti, kā arī piens, ko pārdot no piena automātiem. Paredzams, ka sortiments turpinās paplašināties.

Taču reizē ar straujo attīstību vairojušās arī problēmas. Piemēram, lai apkalpotu visus veikalus, bija nepieciešams loģistikas centrs. MAGOSZ īstermiņa mērķis ir kopumā izveidot 100 veikalus, kuru apkalpošanai būtu nepieciešamas vēl divas noliktavas. Tāpat, lai veiksmīgāka būtu pārdošana, jau drīzumā plānots izveidot tirdzniecības kooperatīvu - tajā līdzdarboties varēs gan individuāli veikali, gan lauksaimnieki, kuri piegādā savu produkciju.

Avots: “Rural Europe”, Nr. 77, August 2009.

AgroPols

x

Paroles atgadināšana