Pieredze

Zaļās karotītes “Agrofirma Tērvete”

Andra Ūdre, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)
25.10.2010

Zaļās karotītes “Agrofirma Tērvete”

Turpinot ar aizsākto iepazīstināšanu ar Zaļās karotītes uzņēmumiem, šoreiz pastāstīsim par a/s “Agrofirmas Tērvete”, kas Zaļās karotītes jeb „Kvalitatīvs Produkts. Latvija” produktu saimē sevi prezentē ar alu. Piebildīsim tik, ka a/s „Agrofirma Tērvete” ražo tautā iecienītākās alu šķirnes no Zemgales novada un produkta patērētājam pazīstamākās ir „Tērvetes Senču” alus, „Tērvetes” alus un „Tērvetes Oriģinālais” alus.

Iespējams, Tērvetes alus zīmols ir vienīgais Latvijā alus ražotāju saimē, kurš var pilnībā izpildīt Zaļās karotītes izvirzītās prasības graudaugu izejvielas izcelsmei Latvijā, izsekojamībai visos produkta posmos no lauka līdz galdam, kā arī produktu kvalitātes prasības.

Akciju sabiedrības „Agrofirma Tērvete” ietvaros notiek miežu audzēšana, kaltēšana, uzglabāšana, tā ir Indriķa Vēvera pārziņā, savukārt iesala pārstrāde un alus ražošana ir Anitas Krāģes vadībā. Nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas produkts tiek ražots viena uzņēmuma ietvaros, taču alus savā gatavošanas ceļā iziet caur ļoti daudzu saimniecības darbinieku rokām un darbu, kamēr top putojošs alus. Šis apstāklis it kā vienkāršo dalībnieku kooperāciju un sadarbību, bet tajā pašā laikā uzliek papildu prasības. Uzņēmumā valda vienota nostāja par kvalitatīvas produkcijas ražošanas nepieciešamību, tā ir arī uzņēmuma misija: būt līderim kvalitatīvas lauksaimniecības produkcijas ražošanas jomā Zemgales reģionā. Līdz ar to vienmēr tiek domāts par augstvērtīgu rezultātu, bet tā ir arī liela atbildība, kas tiek prasīta no darbiniekiem.

Alus mieži nav vienkārša kultūra, jo to agrotehnikā ir jāievēro virkne nosacījumu, lai izdotos patiešām augstvērtīgi alus mieži. Ražas lielumu nākas apzināti regulēt, lai varētu ievērot kvalitātes prasības alus miežiem, kurus pēc tam alusdarītavas iesalnīca pārstrādā iesalā. Iegūstamajiem graudiem ir jābūt lieliem, ar augstu dīgtspēju un nelielu olbaltuma saturu, līdz ar to minerālmēslu devas ir ierobežotas. Ir jāseko nokrišņu īpatsvaram, jo ne mazāk svarīgi, lai graudi būtu nobrieduši un dzelteni. Šīs iemaņas un pieredze, ko „Agrofirma Tērvete” agronomi un alus darīšanas tehnologi ir uzkrājuši un izauklējuši gadu gaitā, ir ilgstošas sadarbības, savstarpējas komunikācijas un pieredzes apmaiņas rezultāts, kas atspoguļojas Tērvetes alū, produktā, kura atzinība Latvijas tirgū nav apstrīdama.

Gala produkts - Tērvetes alus uzliek pienākumu tā ražotājiem nenogurstoši strādāt, lai izejvielas būtu tikai augstākās raudzes.  Akciju sabiedrības „Agrofirma Tērvete” lauksaimniecības produktu pārstrādes nozaru uzdevums ir sadarboties, nodrošinot nemainīgu, augstvērtīgu savu produktu kvalitāti.

Gadu gaitā ir augusi Tērvetes alus rūpnīca un radās nepieciešamība ražot lielāku daudzumu iesala, ko alus darītavā esošās iekārtas nespēja nodrošināt, tāpēc jau vairākus gadus daļu alus miežu ved uz Lietuvas iesala rūpnīcu „Viking Malt”. Latvijā diemžēl šādu iespēju nav. Ar sadarbības partnera izvēli uzņēmums ir gandarīts, jo Lietuvas partneri no Tērvetē izaudzētajiem miežiem spēj saražot labu iesalu. Arī šajā, pārstrādes posmā ir ieguldīts pamatīgs darbs, kas palīdzēja panākt izpratni par akciju sabiedrībā uzstādītajām kvalitātes prasībām.

Tā kā šis laika periods valsts līmenī ir iezīmējies ar būtisku ekonomisko lejupslīdi un no uzņēmuma prasa gana radikālas rīcības, lai saglabātu sava produkta vietu Latvijas tirgū, tad “Agrofirma Tērvete” iegulda savas zināšanas, erudīciju un izdomu, popularizējot Tērvetes alus markas un neaizmirstot atgādināt, ka tieši Tērvetes aliem, vienīgajam no Latvijas alus produktiem ir piešķirts Zaļās karotītes zīmols. Viennozīmīgi var apgalvot, ka preču zīme „Kvalitatīvs produkts. Latvija” produktam ir papildus pievienotā vērtība, kas sevi attaisno.

2008. gada 30. septembrī „Tērvetes alus" ieguva tautā vismīlētākā „karotītes” produkta Nr. 3 statusu. Tātad patērētāji vareni labu latviešu alu atceras, balsojot par „karotītes” produktiem. Uzņēmuma ilggadējie ieguldījumi produkcijas kvalitātē un zīmola stabilitātē nesa atdevi 2009. gadā. Kompānijas “DDP” un žurnāla “Kapitāls” aptaujā – Latvijas mīlētāko zīmolu reitingā, Tērvetes alus bija pirmais starp alus zīmoliem. Kaut finansiālās iespējas ierobežo izvēlēties vēlamāko produktu pircējam, tomēr iedzīvotāju apziņā kā iecienītākais un garšīgākais alus mīt – Tērvetes! Jau šobrīd uzņēmums var būt drošs, ka izvēlējies pareizo ceļu, lai nodrošinātu stabilu zīmola vietu Latvijas tirgū: kvalitatīvs, zināms produkts ar latvisku izcelsmi. Nemainīgs ražotājs un atpazīstamība jau kopš 1971. gada. Tie ir komponenti, kas ļauj Tērvetes alus zīmolam pārdzīvot ekonomiskās krīzes periodu, nenododot savas prioritātes un pat panākt stabilu pārdošanu izaugsmi, strādājot tikai ar trīs alus šķirnēm.

Andra Ūdre
Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)

x

Paroles atgadināšana