Dokumenti

"LR likuma par lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanu un privatizāciju" pirmprojekts. 1992/07/28

Andris Miglavs, AgroPols
28.07.1992

Šis likumprojekts nekad nekļuva par likumu. Tomēr tas var būt interesants kā domas evolūcijas procesa ilustrācija. Šajā risinājumā redzami centieni savienot 2 principiāli nošķirtus procesus: = iekļaušanās valstī noteiktajā vispārējā privatizācijas procesā (kura ietvaros par svarīgāko tobrīd tika uzskatīta valsts uzņēmumu transformācija ar statūtsabiedrībām ar "godīgu" kapitāldaļu sadali, = mēģinājums nesalauzt gadu desmitos attīstīto saimnieciskās sadarbības sistēmu agrobiznesa nozarē, piekārtojot kapitāldaļu sadalījumu spēkā bijušajām saimnieciskās sadarbības saitēm. Un papildus rēķinoties ar = LR Augstākās Padomes jau izdoto 1992. gada 15. aprīļa lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" par pienotavu bezatlīdzības nodošanu piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām. Turpmākajā procesā šis likumprojekts attīstījās par 2 atsevišķiem likumiem - 1993.gada 19.janvārī pieņemto likumu "Par piena pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" un par 1993.gada 18.maijā pieņemto likumu "Par gaļas pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" ### Šeit pievienots arī "nenotikušā likumprojekta" pirmredakcijas oriģinālfails un lasāmākā formātā izmantojams PDF fails.


PROJEKTS 28.07.92.


Latvijas Republikas likums


par lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanu un privatizāciju


I. Likumā lietotie termini.


Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmums- patstāvīgs uzņēmums, kas nodarbojas ar lauksaimniecības uzņēmumos saražotā piena, gaļas, linu, dārzeņu, cukurbiešu, kartupeļu un graudu pārstrādi, to sagatavošanu realizācijai.


Valsts uzņēmums- uzņēmums, kas savu darbību veic saskaņā ar Latvijas Republikas likumu "Par valsts uzņēmumu". Šī likuma ietvaros ar to tiek apzīmēta arī valsts īpašuma daļa uz lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumu bāzes veidotās uzņēmējsabiedrībās.


Statūtsabiedrība- šajā likumā ar to apzīmētas akciju, paju, kooperatīvās sabiedrības, kā arī sabiedrības ar ierobežotu atbildību.


Kapitāla daļas - šajā likumā lietots kā atsevišķajām statūtsabiedrību formām atbilstošo līdzīpašuma daļu (akciju, paju, kapitāla daļa) vienots apzīmējums.


Personificēšana - Līdzdalības daļas noteikšana konkrētām fiziskām un juridiskām personām kopējā sabiedriskajā īpašumā, kura līdzīpašnieki minētās personas jau ir bijuši.


Privatizācijas (pārveidošanas) objekts- valsts uzņēmums vai valsts kapitāla daļa statūtsabiedrībā.


 


I. Nodaļa. Vispārīgie noteikumi.


1. pants. Likuma darbība.


1.1. Šis likums nosaka kārtību, kā:


- pārveidojams un privatizējams valsts īpašums lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumos;


- privatizējama valsts kapitāla daļa uz šo uzņēmumu vai atsevišķu to ražotņu bāzes izveidotās statūtsabiedrībās;


- uz pārveidotā (atvalstiskotā) valsts īpašuma lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumos bāzes veidojamas jaunas uzņēmējdarbības formas;


- personificējams saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" piensaimnieku sabiedrībām bez atlīdzības īpašumā nododamo uzņēmumu kapitāls.


1.2. Saskaņā ar šo likumu pārveidojamos un privatizējamos objektus, kā arī to pārveidošanas un privatizācijas termiņus nosaka ar atsevišķiem AP[1] lēmumiem.[2],


2. pants. Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas tiesiskais pamats.


Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas tiesiskais pamats ir šis likums, kā arī Latvijas Republikas likumi "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas kārtību", "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām", "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās", citi Latvijas Republikas likumi privatizācijas jomā un likumi par atsevišķām uzņēmējdarbības formām, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.


 


II. nodaļa. Privatizācijas procedūra un institūcijas


3. pants. Pārveidošanas un privatizācijas procedūra.


Valsts īpašuma lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumos pārveidošanas un privatizācijas process norit sekojošos trijos posmos.


1. posms. Objekta sagatavošana privatizācijai.


Tas sevī ietver:


- privatizācijas komisiju izveidošanu;


- objekta novērtēšanu;


- pārveidošanas un privatizācijas projekta sagatavošanu;


2. posms. Īpašuma formas maiņa.


Tas sevī ietver:


- statūtu projekta sagatavošanu;


- parakstīšanos uz pārveidojamā uzņēmuma vai valsts īpašuma daļas kapitāla daļām;


- kapitāla daļu iegādi īpašumā.


3. posms. Uzņēmējdarbības formas maiņa.


Tas sevī ietver:


- dibināšanas sapulces sasaukšanu un darbības dokumentu pieņemšanu;


- jaunās uzņēmējdarbības formas reģistrāciju.


4. pants. Pārveidojamā un privatizējamā valsts uzņēmuma administrācijas funkcijas.


4.1. Līdz jaunās statūtsabiedrības izpildinstitūcijas ievēlēšanai līdzšinējā uzņēmuma administrācija vada saimniecisko darbību saskaņā ar uzņēmuma darbību nosakošajiem normatīvajiem dokumentiem, atbild par uzņēmuma īpašuma saglabāšanu un pārstāv to attiecībās ar valsti, citām juridiskajām un fiziskajām personām.


Valsts uzņēmuma administrācijas darbība un atbildība izbeidzas pēc pārveidošanas rezultātā izveidotās statūtsabiedrības reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā un divpusēja lietu pieņemšanas - nodošanas akta parakstīšanas ar jaunievēlēto izpildinstitūciju, kas izdarāms 10 dienu laikā pēc sabiedrības reģistrācijas.


4.2. Pārveidošanas un privatizācijas procesā administrācijas pienākums ir nodrošināt privatizācijas komisijas darbību ar nepieciešamo informāciju.


5. pants. Privatizācijas komisijas, to sastāvs, izveidošanas kārtība. [3]


5.1. Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas procesu organizē un vada uzņēmumu privatizācijas komisijas, kuras veic savu darbību saskaņā ar Latvijas Republikas 1992. gada 17. marta likumu "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām", ciktāl tas nav pretrunā ar šī likuma normām;[4]


5.2. Privatizācijas komisijā iekļauj:


- Lauksaimniecības ministrijas speciālistu kā Lauksaimniecības ministrijas pilnvarotu pārstāvi, un viņš ir šīs komisijas priekšsēdētājs;


- pārveidojamā valsts uzņēmuma vadītāju,


- pārveidojamā valsts uzņēmuma uzskaites - ekonomiskā dienesta vadītāju,


- uzņēmumā strādājošo arodbiedrības pārstāvi,


- tās teritorijas pašvaldības pārstāvi, kurā izvietots pārveidojamais uzņēmums;


- ne mazāk par sešiem uzņēmuma darbības zonā ietilpstošo attiecīgo nozaru kooperatīvo sabiedrību, bet, ja tādas nav izveidotas, pagastu lauksaimniecības biedrību, pārstāvjiem. Šos pārstāvjus ievēl pārveidojamā objekta apkalpes zonā izveidoto biedrību konferencē;


- nepieciešamības gadījumā privatizācijas komisijā var iekļaut arī ekspertus.


5.3. Privatizācijas komisijas par katru atsevišķo objektu veido un apstiprina[5] Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrija, sadarbojoties ar attiecīgā līmeņa pašvaldībām.


6. pants. Privatizācijas komisijas funkcijas.


Privatizācijas komisijas lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas gaitā: [6]


6.1. Veic pārveidojamā objekta novērtēšanu atbilstoši šī likuma 10. pantā noteiktajai kārtībai.


6.2. Saskaņā ar šā likuma 11. panta noteikumiem organizē konkursu uzņēmuma pārveidošanas[7] un privatizācijas projekta izstrādei vai sagatavo to pati un iesniedz to apstiprināšanai Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrijā. [8]


6.3. Pēc projekta apstiprināšanas veic ar tā realizēšanu saistītās darbības:


- atbilstoši šā likuma 12. panta noteikumiem sagatavo dibināšanas prospektu;


- atbilstoši šā likuma 13. panta prasībām sagatavo veidojamās statūtsabiedrības statūtu projektu;


- atver kontu (subkontu) bankā kapitāla iemaksām;


- atbilstoši šā likuma 18. pantam organizē parakstīšanos uz sabiedrības kapitāla daļām, ievērojot šajā likumā noteiktās priekšrocības kapitāla daļu iegādē;


- pieņem iemaksas saskaņā ar parakstīšanos uz kapitāla daļām;


- organizē sabiedrības dibināšanas sapulci.


7. pants. Uzņēmuma pārveidošanas sapulce.


7.1. Uzņēmuma pārveidošanas sapulces dalībnieki ir personas, kas šā likuma 4. nodaļā noteiktajā kārtībā ir parakstījušās uz pārveidojamā un privatizējamā valsts uzņēmuma kapitāla daļām un daļēji vai pilnīgi šīs daļas apmaksājuši, vai šo personu pilnvarotie pārstāvji. Katram sapulces dalībniekam pašam vai ar pilnvarotāju starpniecību jāpārstāv ne mazāk kā 0,5 % no privatizācijas projektā uzrādītā sabiedrības pamatkapitāla, bet no katra pārveidojamā (privatizējamā) objekta apkalpes zonā atrodošā pagasta ir tiesības piedalīties šajā sapulcē vismaz diviem kapitāla daļu īpašniekam.


7.2. Sapulce ir tiesīga, ja par to ir izziņots rajonu laikrakstos ne mazāk kā 15 dienas pirms sapulces norises un ja šādi izziņotā sapulcē ir pārstāvēti ne mazāk kā 2/3 no kapitāla daļu īpašniekiem un ja tie pārstāv ne mazāk kā pusi no sabiedrības pamatkapitāla.


Ja šādi izziņota sapulce nav tiesīga kvoruma trūkuma dēļ, ne ilgāk kā mēneša laikā tadā pat veidā ir sasaucama atkārtota sapulce, kura ir lemttiesīga neatkarīgi no kvoruma.


7.3. Uzņēmuma pārveidošanas sapulcē izskatāmi sekojoši jautājumi:


7.3.1. Privatizācijas komisijas pārskats par savu darbu;


7.3.2. Izskata privatizācijas komisijas sagatavoto statūtu projektu un ar sapulces dalībnieku lēmumu pieņem statūtus. Lēmumu pieņem ar balsu vienkāršu vairākumu, balsojot ar kapitāla daļām;


7.3.3. Pieņemto statūtu noteiktajā kārtībā ievēlē sabiedrības pārvaldes institūcijas;


7.3.4. Lemj par citiem ar sabiedrības darbību saistītiem jautājumiem.


8. pants. Sabiedrības reģistrācija.


Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas rezultātā izveidotās statūtsabiedrības reģistrācijai papildus reģistrācijas pieteikumam ir iesniedzami sekojoši dokumenti:


- statūti, ko parakstījuši sabiedrības ievēlēto izpildinstitūciju locekļi, sapulces vadītājs un sekretārs;


- statūtsabiedrības prospekts, ja tāds ir;


- kapitāla daļu parakstītāju saraksts;


- sabiedrības dibināšanas sapulces protokola noraksts.


Ar sabiedrības reģistrācijas brīdi izbeidzas valsts uzņēmuma darbība, kura tiesību pēctecis ir izveidotā sabiedrība.


9. pants. Strīdu izšķiršana.


Pretenzijas par kapitāla sadalījuma atbilstību šā likuma prasībām izskata valsts uzņēmuma privatizācijas komisija. Ja vienošanās netiek panākta, domstarpības pēc ieinteresētās personas pieprasījuma izskata tautas tiesa.


 


III nodaļa. Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas sagatavošanas dokumenti


10. pants. Pārveidojamā uzņēmuma mantas (īpašuma) novērtēšanas un sabiedrības pamatkapitāla noteikšanas kārtība.


10.1. Pārveidojamā un privatizējamā uzņēmuma mantu novērtē atbilstoši Latvijas Republikas likuma "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" 6. pantam.[9] (Bet varbūt atbilstoši Latvijas Republikas likumam "Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (Uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību", kas paredz novērtējumu nosacītajā vērtībā, ievērojot pasaules tirgus cenas...) pēc stāvokļa uz ............... .


10.2. Šādi noteiktā uzņēmuma īpašuma vērtība veido sabiedrības pamatkapitālu, un kapitāla daļu nominālvērtības summai jāveido šo lielumu.


11. pants. Privatizācijas projekts.


11.1. Pārveidošanas un privatizācijas projekts sevī ietver:


- ziņas par pārveidojamā un privatizējamā objekta stāvokli:


1) atrašanās vieta,


2) ziņas par objekta īpašniekiem, viņu īpašumu pirms nacionalizācijas, izņemot ziņas par akciju, daļu un paju īpašniekiem,


3) ziņas par fiziskajām un juridiskajām personām, kuras nomā šo objektu vai tā daļu, un ziņas par šiem nomas līgumiem,


- uzņēmuma inventarizācijas lietu ar noteikto uzņēmuma vērtību,


- paredzamās uzņēmējdarbības formas raksturojumu un pamatojumu, uzņēmuma perspektīvo struktūru, tajā skaitā paredzamās turpmāk izveidojamās uzņēmējdarbības formas un to uzņēmumi, kā arī tiem nododamā manta,


- kapitāla sadalījumu, kas noteikts saskaņā ar šī likuma 14.-16.’pantu noteikumiem,


- kapitāla daļu realizācijas noteikumus (termiņus, atvieglojumus, maksāšanas līdzekļus), tajā skaitā agrākajiem īpašniekiem (izņemot akciju daļu un paju īpašniekus) rezervējamo kapitāla daļu, kas izstrādāti, ievērojot šā likuma 17. pantā minētos principus,


- pārņemamo saistību sarakstu pēc stāvokļa uz lēmuma par objekta pārveidošanu un privatizāciju pieņemšanas brīdi,


- privatizācijas projekta un tā posmu realizācijas termiņus,


- .......... .


12. pants. Pārveidojamā (privatizējamā) uzņēmuma prospekts.


Pārveidojamā (privatizējamā) objekta prospektam jāsatur sekojoša informācija:


1) objekta nosaukums un sastāvs, tā jaudas;


2) sabiedrības veids, nosaukums, darbības mērķis, atrašanās vieta, apmeklētāju pieņemšanas adrese un telefons;


3) pamatkapitāla lielums, kapitāla daļu skaits un nominālvērtība;


4) kapitāla sadalījums;


5) kapitāla daļu samaksas kārtība un termiņi, atvieglojumi kapitāla daļu iegādē (ja tādi ir noteikti);


6) sabiedrības pārvaldes struktūra, tās veidošanas kārtība;


13. pants. Sabiedrības statūtos paredzamās īpatnības.[10]


13.1. Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas rezultātā var izveidoties:


- akciju sabiedrība;


- kooperatīvā sabiedrība (vai to savienība).[11]


13.2. Veidojot akciju sabiedrību, tās statūtiem jāatbilst Latvijas Republikas likumam par izvēlēto uzņēmējdarbības formu, ievērojot LR likuma "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" 16. pantā noteiktās normas par LR likumu par attiecīgajiem statūtsabiedrību veidiem piemērošanu.


13.3. Akciju sabiedrības izveidošanas gadījumā tās statūtos jāparedz:


13.3.1. Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem tiesības izveidot kooperatīvo sabiedrību, kurā var ieguldīt iegādātās sabiedrības akcijas. Par akciju sabiedrības dalībnieku šajā apjomā tad uzskatāma izveidotā kooperatīvā sabiedrība.


13.3.2. Tiesības ne ilgāk kā gada laikā brīvi iestāties akciju sabiedrībā visiem attiecīgās nozares lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, tājā skaitā kooperatīvajām sabiedrībām ar tiesībām ieguldīt mantiskā ieguldījuma veidā akciju sabiedrībā tās īpašumā esošos lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumus.


13.3.3. Iespēja iekļaut sevī turpmākajā darbībā arī kapitāla investorus vai veidot ar tiem kopuzņēmumus dažādās to formās.


 


IV NODAĻA. Īpašuma formas maiņa


14. pants. Kapitāla daļu sadalījums, tā noteikšanas pamatprincipi.


14.1. Kapitāla daļu sadalījums ir privatizācijas projekta sastāvdaļa. Tas norāda dažādu jauno īpašnieku grupu tiesības iegūt savā īpašumā daļas no privatizējamā lauksaimniecības produkcijas pārstrādes objekta.


14.2. Nosakot kapitāla daļu sadalījumu, izdala sekojošas īpašnieku kandidātu grupas:


14.2.1. Pārveidojamo objektu kādreizējiem īpašniekiem, kuri savas īpašuma tiesības zaudējuši par nelikumīgu atzītā veidā;


14.2.2. Latvijas Republikas likumos noteiktajā kārtībā reģistrētie lauksaimniecības produkcijas ražotāji, tajā skaitā viņu veidotās nozaru kooperatīvās sabiedrības;


Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem nosakāmas tiesības iegūt savā īpašumā ne mazāk kā 65 % no privatizācijas rezultātā veidojamās statūtsabiedrības atlikušā (ievērojot šā likuma . apakšpunktu) pamatkapitāla.


14.2.3. pārveidojamajos un privatizējamajos lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumos strādājošie;[12] [13]


Privatizācijas komisija lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmuma kapitāla sadalījuma projektā var piešķirt tiesības iegūt īpašumā daļu no kapitāla, bet ne vairāk kā 20 %, arī privatizējamajā (pārveidojamajā uzņēmumā) strādājošajiem.


14.2.4. valsts;


Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmuma kapitāla sadalījuma projektā var paredzēt, ka līdz 20’% no kapitāla atstājami valsts īpašumā. Šo apjomu bezierunu kārtībā nosaka Ministru Padome vai tās pilnvarota institūcija;


14.2.5. citas personas.


Privatizācijas komisija lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmuma kapitāla sadalījuma projektā var paredzēt arī, ka tiesības iegūt īpašumā daļu no kapitāla, bet ne vairāk kā 20 %, var piešķirt arī citām personām.


15. pants. Kapitāla sadalījums starp lauksaimniecības produkcijas ražotājiem.


Kapitāla sadalījuma noteikšana notiek sekojošos posmos.


1. posms. Tiesības iegūt kapitāla daļas lauksaimniecības produkcijas ražotājiem noteiktajos apjomos sadalāmas starp pārveidojamā uzņēmuma apkalpes zonā esošajiem pagastiem proporcionāli konkrētā pagasta teritorijā esošo lauksaimniecības produkcijas ražotāju pēdējos divos gados pārdotās lauksaimniecības produkcijas daudzumam.[14]


2. posms. Kapitāla sadalījumu starp konkrētām personām - lauksaimniecības produkcijas ražotājiem pagasta ietvaros nosaka šo personu pagasta sapulcē, ko organizē pagasta pašvaldība vai tās pilnvarota institūcija, un kapitāla daļu realizācijas (parakstīšanās) procesā.


Ja pagastā ir izveidota kooperatīvā sabiedrība, kuras darbības virziens ir cieši saistīts ar pārveidojamo valsts uzņēmumu, un šī kooperatīvā sabiedrība vēlas iegūt savā īpašumā privatizējamās kapitāla daļas, tā to var darīt visas pagastam noteiktās daļas apjomā.


Ja pagastā šādas sabiedrības nav, tiesības iegūt savā īpašuma kapitāla daļas nosakāmas proporcionāli ieinteresēto ražotāju pastāvīgajā lietošanā vai īpašumā esošajai lauksaimniecībā izmantojamās zemes platībai, kāda tā bija uz lēmuma par pārveidošanu pieņemšanas brīdi.


16. pants. Kapitāla sadalījuma projekta īpatnības piena pārstrādes uzņēmumos.


Piena pārstrādes uzņēmumos no lauksaimniecības produkcijas ražotājiem nosakāmās kapitāla sadalījuma daļas (šī likuma 14. pants) vispirms nosaka bezatlīdzības kārtībā nododamo kapitāla daļu tām piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām, kurām nav bijis piena savākšanas un pirmapstrādes ražotņu, kas bija nododamas šo sabiedrību īpašumā saskaņā ar AP aprīļa lēmumu "Par piena savākšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju".


Šo daļu nosaka, ievērojot vidējo bezatlīdzības ceļā nodoto īpašuma vērtību uz vienu pēdējos divos gados ražoto piena tonnu.


Atlikušo daļu paredz kapitāla sadalījumam projektā vispārējā kārtībā (šā likuma 15. pants).


17. pants. Kapitāla daļu iegādes nosacījumi


17.1. Kapitāla daļu (akciju) iegādes procesā privatizācijas projektā var tikt paredzētas atlaides.


17.2. Atsevišķajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem:


-ja viņi nav apvienoti nozares kooperatīvajās sabiedrībās - līdz 25 % no kapitāla daļas (akcijas) nominālvērtības,


- ja viņi ir lauksaimniecības produkcijas pārstrādes nozaru kooperatīvās sabiedrības biedri - līdz 75 % no kapitāla daļas (akcijas) nominālvērtības;


17.3. Privatizējamajā (pārveidojamajā uzņēmumā) strādājošajiem  - līdz 10 %, (bet kapitāla daļas (akcijas) var iegūt arī par sertifikātiem).


17.4. Pārējām personām atlaides nav paredzamas.


18. pants. Parakstīšanās procesa organizācija.


18.1. Parakstīšanās uz privatizējamā objekta kapitāla daļām kapitāla sadalījuma ietvaros 1. posms veicams trīs mēnešu laikā kopš prospekta publicēšanas.


18.2. Parakstītās kapitāla daļas apmaksājamas likuma "Par akciju sabiedrībām” 20. pantā noteiktajā kārtībā.


18.3. Ja parakstīšanās rezultātā pretendenti nav parakstījušies uz visām daļām kapitāla sadalījumā noteiktajos apjomos, organizējami parakstīšanās nākamie posmi. To ietvaros neparakstītās daļas tiek piedāvātas citām parakstītāju grupām atbilstoši viņu pirmajā posmā parakstīto kapitāla daļu skaitam.


19. pants. Iegūto līdzekļu izmantošana.


Privatizācijas procesā naudas vai mantiskā formā ieguldītie līdzekļi, izņemot sertifikātus:


- 40 % apjomā ieskaitāmi izlīdzināšanas fondā, kas izmantojams nozares uzņēmumu attīstības kreditēšanai;


- 60 % apjomā[15] jaunveidotās sabiedrības speciālajā ražošanas attīstības fondā, kas izmantojams vienīgi sabiedrības ražošanas bāzes rekonstrukcijai un attīstībai.


 


V NODAĻA. No valsts atgūtā kapitāla personificēšana piensaimnieku kooperatīvajās sabiedrībās un pārveidošanas procesa stabilitātes garantijas  


20. pants. No valsts atgūtā kapitāla personificēšana piensaimnieku kooperatīvajās sabiedrībās.


Piensaimnieku kooperatīvajās sabiedrībās. kuru īpašumā saskaņā ar AP aprīļa lēmumu "Par piena savākšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" bezatlīdzības kārtā nodota valsts piena savākšanas un sākotnējās pārstrādes uzņēmumi, šim īpašumam atbilstošā kapitāla personificēšana izdarāma sekojoši.


20.1. Pēc stāvokļa uz 01.01.93. personificē 1/2 no sabiedrībai (biedrībai) bez atlīdzības nodotā valsts īpašuma noteiktās vērtības. To izdara, pārskaitot minēto kapitāla vērtību sabiedrības pamatkapitālā, atbilstoši palielinot visu to paju nominālvērtību, kas ir noteiktas sabiedrības biedriem uz šo datumu. Te ieskaitāmas pajas, kas iegūtas no jauna pēc sabiedrības dibināšanas (atjaunošanas) saskaņā ar sabiedrības statūtiem par ražoto pienu vai kuras ir noteiktas kādreizējiem piensaimnieku kooperatīvo sabiedrību biedriem vai viņu likumīgajiem mantiniekiem atbilstoši uz sabiedrības darbības pārtraukšanas 1940. gadā brīdi piederējušo paju skaitam.


20.2. Pēc stāvokļa uz 01.01.94. personificē atlikušo sabiedrībai bez atlīdzības nodotā valsts īpašuma vērtību. To dara, kā noteikts šā likuma iepriekšējā apakšpunktā


20.3. Līdz augstāk noteiktajai īpašuma personifikācijai sabiedrība bezatlīdzības kārtībā nodoto valsts īpašumu nedrīkst atsavināt vai citādi zaudēt. Sabiedrības likvidācijas (pēc pašu iniciatīvas vai piespiedu kārtā) gadījumā bezatlīdzības kārtībā nodotais valsts īpašums vai tā nepersonificētajai daļai atbilstošā daļa atdodama valstij.


21. pants. Pārveidošanas procesa stabilitātes garantijas


Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmuma pārveidošanas, ja tā saskaņā ar šo likumu veikta uz atvieglotiem iegādes noteikumiem, rezultātā izveidotajai sabiedrībai izbeidzot savu darbību pirmajos trijos gados, valstij ir pirmpirkuma tiesības, kas var realizēties, pārņemot atpakaļ savā īpašumā pārveidoto uzņēmumu, par to atlīdzinot sabiedrības dalībniekiem vienīgi viņu faktiski ieguldītos līdzekļus.


 


 


 


 


 


Pārstrādes privatizācijas likumprojekts Andris privatizācija pārstrāde pārveidošana Pārstrādes uzņēmumu privatizācijas likumprojekta variants pēc sarunas ar J.Jasānu, to pilnveidojot un ieliekot skeletā trūkstošo no pārējiem likumiem 01/03/80 07/27/92






[1] Principā tos varētu noteikt arī ar MP lēmumu, ja viņai uzticas.




[2] Sākotnēji tikai uz pienu un gaļu, vēlāk arī uz liniem un varbūt arī uz dārzeņiem un cukuru




[3] Varbūt ir nepieciešams atgremojums no minētā likuma par privatizācijas komisijām, lai viss būtu vienā vietā.




[4] Varbūt te vajadzētu izslēgt ierobežojumu par tiesībām privatizācijas komisiju locekļiem (izņemot tās priekšsēdētāju) kļūt par līdzīpašnieku privatizējamajā uzņēmumā, (minētā likuma 5.,6. panti), kā arī par to, ka privatizācijas komisija nedrīkst būt privatizācijas projekta autors (likums "Par valsts īpašuma privatizācijas kārtību", 3. pants).




[5] Likumā "par privatizācijas komisijām" tās apstiprina komisiju Ek.ref.min., bet šajā gadījumā, par cik privatizācija ir ierobežota telpā un līdzekļos, jo sevišķi viņu izmantošanā, tas, šķiet, nebūtu vajadzīgs




[6] Varbūt reizi par visām reizēm lietot tikai jēdzienu privatizācija, neraugoties uz to, ka ne vienmēr jaunie īpašnieki būs privātpersonas, bet bieži tie varētu būt kooperatīvas sabiedrības utml




[7] LR lik. "Par valsts..... īpašuma priv. kārtību" paredz, ka projektu sastāda pavisam citas personas, tikai ne priv. komisijas.




[8] Varbūt tomēr patiešām ir nepieciešama bezierunu sākotnēja pārveidošana valsts akciju sabiedrībā ar kādiem standartizētiem akciju sabiedrības statūtiem, pamatojoties uz kuriem potenciālie īpašnieki varētu izvēlēties- piedalīties šajā pasākumā jeb nav to vērts darīt. Tad šajā gadījumā mazliet mainās šeit tālāk uzskaitītās privatizācijas komisijas funkcijas. Atkrīt dibināšanas formalitātes un vēl dažas citas lietas.




[9] Tas paredz novērtējumu bilances vērtībā




[10] Varbūt te tikai atsauce uz likuma "Par valsts uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" 4. nodaļu.




[11] Laikam jau tomēr tikai akciju sabiedrība, kura turpmāk jau saskaņā ar saviem statūtiem varētu pārveidoties citā uzņēmējdarbības formā




[12] Varbūt arī viņiem pielīdzinātās personas




[13] Bet varbūt tādi nav vajadzīgi, jo, pēc būtības, ne sertifikātu likumprojekts, ne citi likumi nepieprasa kapitāla daļu rezervēšanu uzņēmumos strādājošajiem, bet gan dod tiesības šādas daļas izdalīt




[14] Te iespējama arī jebkura cita metodika. Piemēram, kāda no D.Ābeles k-ga un viņu kolēģu radītajām




[15] Te iespējama arī jebkura cita metodika. Piemēram, kāda no D.ābeles k-ga un viņu kolēģu radītajām



AgroPols

x

Paroles atgadināšana