Citas ziņas sadaļā
Latvijas aitkopības nozares attīstības stratēģija līdz 2023.gadam
Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programma
Piensaimniecības nozares attīstības stratēģijas projekts. 2007.gads
Lauksaimniecības un tās nozaru attīstības programmas pamati. 1998.gads
LIELLOPU GAĻAS NOZARE: attīstības programmas pamati - 1998
GRAUDKOPĪBA: nozares attīstības programmas pamati - 1998
CŪKKOPĪBA: nozares attīstības programmas pamati - 1998
AUGĻKOPĪBA: nozares attīstības programmas pamati - 1998
AITKOPĪBA: nozares attīstības programmas pamati - 1998
DĀRZEŅKOPĪBA: nozares attīstības programmas pamati - 1998
DokumentiLR Likums par piena pārstrādes uzņēmumu privatizāciju. Pirmredakcija. 1992/09/14Andris Miglavs, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)
14.09.1992 1992. gada 15 aprīlī, pēc vairāku lauksaimnieku grupu spiediena, LR Augstākā Padome izdeva Lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju", uzsākot faktisko piena pārstrādes uzņēmumu privatizācijas pirmo posmu un nepārprotami norādot politisko lēmumu - Latvijā atjaunojama piena ražotāju kooperācijas sistēma, bet kādreiz nacionalizētie piena pārstrādes uzņēmumi atdodami piensaimnieku kooperatīviem vai viņu pēctečiem. Tomēr šis lēmums par bazatlīdzības nodošanu skāra tikai daļu no ražojošajām vienībām. Tāpat neatrisināti palika īpašuma personificēšanas un virkne citi jautājumi. Tāpēc saglabājās vajadzība pēc speciālā privatizācijas likuma, kurš turpinātu uzsākto kooperācijas atjaunošanas ceļu un atrisinātu neatbildētos jautājumus. ### Šeit pievienota likumprojekta sākotnējā redakcija, ko pēc AP Lauksaimiecības komisijas vadītāja Gunta Grūbes lūguma sagatavoja Andris Miglavs un kas, izejot 3 lasījumu ceļu, 1993.gada 19. janvārī tik nobalsota par likumu ar spēkā stāšanās datumu 1992/02/01. ### Pielikumā pievienots šīs versijas oriģinālfails, mūsdienīgā latviešu valodas kodējumā pārvērstā PDF versija. Likumprojekta redakcijas pēc 2.lasījuma PDF versija, kā arī galīgajā lasījumā pieņemtā likuma redakcija PDF formātā Pievienota arī saite uz likuma publicējumu likumi.lv Pievienotie dokumenti1. Pirmredakcijas orģinālfails2. Pirmredakcijas pārkodējuma PDF versija 3. Redakcija pēc 2.lasījuma, PDF 4. Nobalsotais likums. PDF Saiteej.uz/y3ydPROJEKTS Latvijas Republikas likumspar piena pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanu un privatizācijuI. Likumā lietotie termini.Piena pārstrādes uzņēmums- patstāvīgs uzņēmums, kas nodarbojas ar lauksaimniecības uzņēmumos saražotā piena pārstrādi un sagatavošanu realizācijai. Valsts uzņēmums- uzņēmums, kas savu darbību veic saskaņā ar Latvijas Republikas likumu "Par valsts uzņēmumu". Šī likuma ietvaros ar to tiek apzīmēta arī valsts īpašuma daļa uz piena pārstrādes uzņēmumu bāzes veidotās uzņēmējsabiedrībās. Statūtsabiedrība- šajā likumā ar to apzīmētas akciju, paju, kooperatīvās sabiedrības, kā arī sabiedrības ar ierobežotu atbildību. Kapitāla daļas - šajā likumā lietots kā atsevišķajām statūtsabiedrību formām atbilstošo līdzīpašuma daļu (akciju, paju, kapitāla daļu) vienots apzīmējums. Personificēšana - līdzdalības daļas noteikšana konkrētām fiziskām un juridiskām personām kopējā sabiedriskajā īpašumā, kura līdzīpašnieki minētās personas jau ir bijuši. Privatizācijas (pārveidošanas) objekts- valsts uzņēmums vai valsts kapitāla daļa statūtsabiedrībā. Personificēšanas objekts- valsts piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmums, kas bez atlīdzības nodots īpašumā piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām, izpildot Latvijas Republikas Augstākās Padomes Lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju".
II. Nodaļa. Vispārīgie noteikumi.1. pants. Likuma darbība.1.1. Šis likums nosaka kārtību, kā: - pārveidojams un privatizējams valsts īpašums piena pārstrādes valsts uzņēmumos; - privatizējama valsts kapitāla daļa uz šo uzņēmumu vai atsevišķu to ražotņu bāzes izveidotās statūtsabiedrībās; - uz pārveidotā (atvalstiskotā) valsts īpašuma piena pārstrādes uzņēmumos bāzes veidojamas jaunas uzņēmējdarbības formas; - personificējams saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" piensaimnieku sabiedrībām bez atlīdzības īpašumā nododamo uzņēmumu kapitāls. 1.2. Saskaņā ar šo likumu pārveidojami un privatizējami visi piena pārstrādes valsts uzņēmumi, uz kuriem neattiecās Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmums "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju", valsts kapitāla daļa uzņēmējsabiedrībās, kas uz šī likuma spēkā stāšanās brīdi ir izveidotas uz valsts piena pārstrādes uzņēmumu bāzes, izņemot objektus, kas noteikti ar atsevišķiem AP lēmumiem. Uzņēmumos, kuri saskaņā ar šajā punktā minēto lēmumu ir nodoti piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām, saskaņā ar šo likumu ir personificējamas līdzīpašuma daļas. 2. pants. Piena pārstrādes uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas tiesiskais pamats.Piena pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas tiesiskais pamats ir šis likums, kā arī Latvijas Republikas likumi "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas kārtību", "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām", "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās", "Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību", Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1992. gada 15. aprīļa Lēmums "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju", citi Latvijas Republikas likumi, kas saistīti ar privatizācijas procesiem un likumi par atsevišķām uzņēmējdarbības formām, ciktāl šie dokumenti nav pretrunā ar šo likumu.
III. nodaļa. Privatizācijas procedūra un institūcijas3. pants. Pārveidošanas un privatizācijas procedūra.Piena pārstrādes uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas process norit sekojošos trijos posmos. 3.1. posms. Objekta sagatavošana privatizācijai. Tas sevī ietver: - privatizācijas komisiju izveidošanu; - objekta novērtēšanu, nosakot veidojamās statūtsabiedrības pamatkapitālu; - pārveidošanas un privatizācijas projekta sagatavošanu un apstiprināšanu; 3.2. posms. īpašuma formas maiņa. Tas sevī ietver: - izveidojamās uzņēmējsabiedrības (akciju vai paju) statūtu projekta un citu dibināšanas dokumentu sagatavošanu; - parakstīšanos uz pārveidojamā objekta kapitāla daļām; - kapitāla daļu iegādi īpašumā. 3.3. posms. Uzņēmējdarbības formas maiņa. Tas sevī ietver: - dibināšanas sapulces sasaukšanu un darbības pamatdokumentu pieņemšanu; - jaunās uzņēmējdarbības formas reģistrāciju; - lietu nodošanu. 4. pants. Pārveidojamā un privatizējamā objekta administrācijas funkcijas.4.1. Pārveidojamā un privatizējamā objekta esošā administrācija vada objekta saimniecisko darbību saskaņā ar tā darbību nosakošajiem normatīvajiem dokumentiem, atbild par uzņēmuma īpašuma saglabāšanu un pārstāv to attiecībās ar valsti, citām juridiskajām un fiziskajām personām. Valsts objekta administrācijas darbība un atbildība izbeidzas pēc pārveidošanas rezultātā izveidotās statūtsabiedrības reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā un divpusēja lietu pieņemšanas’- nodošanas akta parakstīšanas ar jaunievēlēto izpildinstitūciju, kas izdarāms 10 dienu laikā pēc sabiedrības reģistrācijas. 4.2. Pārveidošanas un privatizācijas procesā administrācijas pienākums ir nodrošināt privatizācijas komisijas darbību ar nepieciešamo informāciju. 5. pants. Privatizācijas komisijas, to sastāvs un izveidošanas kārtība.5.1. Piena pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas procesu organizē un vada uzņēmumu privatizācijas komisijas, kuras veic savu darbību saskaņā ar Latvijas Republikas 1992. gada 17. marta likumu "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām", ciktāl tas nav pretrunā ar šī likuma normām; 5.2. Privatizācijas komisijā iekļauj: - Lauksaimniecības ministrijas speciālistu kā valsts pilnvarotu pārstāvi, un viņš ir šīs komisijas priekšsēdētājs; - pārveidojamā objekta vadītāju, - pārveidojamā objekta uzskaites- ekonomiskā dienesta vadītāju, - objektā strādājošo arodbiedrības vai personāla pārstāvi, kas neietilpst uzņēmuma vadībā; - tās teritorijas pašvaldības pārstāvi, kurā izvietots pārveidojamais uzņēmums; - ne mazāk par sešiem uzņēmuma darbības zonā ietilpstošo piensaimnieku kooperatīvo sabiedrību, bet, ja tādas nav izveidotas, pagastu lauksaimniecības biedrību, pārstāvjiem. Šos pārstāvjus ievēl pārveidojamā objekta apkalpes zonā izveidoto biedrību vai zemnieku un citu lauksaimniecības produkcijas ražotāju konferencē, kuras sasaukšanu koordinē Lauksaimniecības ministrija; - nepieciešamības gadījumā privatizācijas komisijā var iekļaut arī ekspertus. 5.3. Privatizācijas komisijas par katru atsevišķo objektu veido un apstiprina Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrija, sadarbojoties ar attiecīgā līmeņa pašvaldībām. Tas izdarāms mēneša laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas. 5.4. Par privatizācijas komisiju sastāvu jāsniedz informācija presē. 6. pants. Privatizācijas komisijas funkcijas.Privatizācijas komisijas piena pārstrādes uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas gaitā: 6.1. Divu mēnešu laikā no izveidošanas brīža veic pārveidojamā objekta novērtēšanu atbilstoši šī likuma 11. pantā noteiktajai kārtībai. 6.2. Sagatavo pati vai organizē konkursu objekta pārveidošanas un privatizācijas projekta izstrādei saskaņā ar šā likuma 12. panta noteikumiem divu mēnešu laikā no komisijas izveidošanas brīža un iesniedz to apstiprināšanai Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrijā. Objekta pārveidošanas un privatizācijas projekts jāizskata un lēmums par to jāpieņem ne ilgāk kā mēneša laikā no projekta iesniegšanas dienas. 6.3. Pēc projekta apstiprināšanas veic ar tā realizēšanu saistītās darbības: - divu nedēļu laikā atbilstoši šā likuma 13. panta noteikumiem sagatavo dibināšanas prospektu; - mēneša laikā atbilstoši šā likuma 14. panta prasībām sagatavo veidojamās statūtsabiedrības statūtu un citu nepieciešamo dibināšanas dokumentu projektus; - atver kontu (subkontu) bankā kapitāla iemaksām; - atbilstoši šā likuma organizē parakstīšanos uz sabiedrības kapitāla daļām, ievērojot šā likuma 4. nodaļā noteiktās priekšrocības kapitāla daļu iegādē; - pieņem iemaksas saskaņā ar parakstīšanos uz kapitāla daļām; - organizē jaundibināmās uzņēmējsabiedrības dibināšanas sapulci. 7. pants. Objekta pārveidošanas sapulce.7.1. Uzņēmuma pārveidošanas sapulces dalībnieki ir fiziskās un juridiskās personas, kas šā likuma 4. nodaļā noteiktajā kārtībā ir parakstījušās uz pārveidojamā un privatizējamā valsts uzņēmuma kapitāla daļām un daļēji vai pilnīgi šīs daļas apmaksājuši, vai šo personu pilnvarotie pārstāvji. Juridiskās personas sapulcē pārstāv to pilnvarotas personas. Katram sapulces dalībniekam pašam vai ar pilnvarotāju starpniecību jāpārstāv ne mazāk kā 0,5 % no privatizācijas projektā uzrādītā sabiedrības pamatkapitāla, bet no katra pārveidojamā (privatizējamā) objekta apkalpes zonā atrodošā pagasta piedalīties šajā sapulcē ir tiesības vismaz diviem kapitāla daļu īpašniekam. 7.2. Sapulce ir tiesīga, ja par to ir izziņots rajonu laikrakstos ne mazāk kā 15 dienas pirms sapulces norises un ja šādi izziņotā sapulcē ir pārstāvēti ne mazāk kā 2/3 no kapitāla daļu īpašniekiem un ja tie pārstāv ne mazāk kā pusi no sabiedrības pamatkapitāla. Ja šādi izziņota sapulce nav tiesīga kvoruma trūkuma dēļ, ne ilgāk kā mēneša laikā tādā pat veidā ir sasaucama atkārtota sapulce, kura ir lemttiesīga neatkarīgi no kvoruma. 7.3. Uzņēmuma pārveidošanas sapulcē izskatāmi sekojoši jautājumi: 7.3.1. Privatizācijas komisijas pārskats par savu darbu; 7.3.2. Privatizācijas komisijas sagatavotā statūtu projekta izskatīšana un pieņemšana. Lēmumu šajā gadījumā sapulces dalībnieki pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, balsojot ar kapitāla daļām; 7.3.3. Pieņemto statūtu noteiktajā kārtībā ievēlē sabiedrības pārvaldes institūcijas un lemj par citiem ar sabiedrības darbību saistītiem jautājumiem. 8. pants. Lauksaimniecības ministrijas funkcijas.8.1. Lauksaimniecības ministrija ir piena pārstrādes objektu privatizācijas un pārveidošanas procesa koordinators. 8.2. Lauksaimniecības ministrija šo objektu privatizācijas un pārveidošanas procesa nodrošināšanai: - valsts vārdā nozīmē pārstāvi objekta privatizācijas komisijā. Šis pārstāvis ir Lauksaimniecības ministrijas speciālists, un privatizācijas komisijā viņš pilda priekšsēdētāja funkcijas; - sagatavo valsts kapitāla daļas apmēra pamatojumu privatizējamajos objektos; - mēneša laikā izskata objekta privatizācijas komisijas iesniegto privatizācijas un pārveidošanas projektu un pieņem lēmumu par šī projekta atbilstību šā likuma prasībām, neatbilstības gadījumā norādot uz nepilnībām; 9. pants. Sabiedrības reģistrācija.Piena pārstrādes valsts objektu pārveidošanas un privatizācijas rezultātā izveidotās statūtsabiedrības reģistrācijai papildus reģistrācijas pieteikumam ir iesniedzami sekojoši dokumenti: - statūti, ko parakstījuši sabiedrības ievēlēto izpildinstitūciju locekļi, sapulces vadītājs un sekretārs; - statūtsabiedrības prospekts, ja tāds ir; - kapitāla daļu parakstītāju saraksts; - sabiedrības dibināšanas sapulces protokola noraksts. Ar sabiedrības reģistrācijas brīdi izbeidzas valsts uzņēmuma darbība, kura tiesību pēctecis ir izveidotā sabiedrība. 10. pants. Strīdu izšķiršana.Pretenzijas par kapitāla sadalījuma atbilstību šā likuma prasībām izskata objekta privatizācijas komisija. Ja vienošanās netiek panākta, domstarpības pēc ieinteresētās personas pieprasījuma izskata tautas tiesa.
IV nodaļa. Lauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas sagatavošanas dokumenti
11. pants. Pārveidojamā uzņēmuma mantas (īpašuma) novērtēšanas un sabiedrības pamatkapitāla noteikšanas kārtība.11.1. Pārveidojamā un privatizējamā objekta mantu novērtē atbilstoši Latvijas Republikas likuma "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" 6. pantam.[1] (Bet varbūt atbilstoši Latvijas Republikas likumam "Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (Uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību", kas paredz novērtējumu nosacītajā vērtībā, ievērojot pasaules tirgus cenas...) pēc stāvokļa uz 1992. gada 1. oktobri. 11.2. Šādi noteiktā uzņēmuma īpašuma vērtība veido sabiedrības pamatkapitālu, un kapitāla daļu nominālvērtības summai jāveido šis lielums. 12. pants. Pārveidošanas un privatizācijas projekts.12.1. Pārveidošanas un privatizācijas projekts sevī ietver: - ziņas par pārveidojamā un privatizējamā objekta stāvokli: 1) atrašanās vieta, 2) ziņas par objekta īpašniekiem, viņu īpašumu pirms nacionalizācijas, izņemot ziņas par akciju, daļu un paju īpašniekiem, 3) ziņas par fiziskajām un juridiskajām personām, kuras nomā šo objektu vai tā daļu, un ziņas par šiem nomas līgumiem, - uzņēmuma inventarizācijas lietu ar noteikto uzņēmuma vērtību, - paredzamās uzņēmējdarbības formas raksturojumu un pamatojumu, uzņēmuma perspektīvo struktūru, tajā skaitā paredzamās turpmāk izveidojamās uzņēmējdarbības formas un to uzņēmumi, kā arī tiem nododamā manta, - kapitāla sadalījumu, kas noteikts saskaņā ar šī likuma 15.-17.’pantu noteikumiem, - kapitāla daļu realizācijas noteikumus (termiņus, atvieglojumus, maksāšanas līdzekļus), tajā skaitā agrākajiem īpašniekiem (izņemot akciju daļu un paju īpašniekus) rezervējamo kapitāla daļu, kas izstrādāti, ievērojot šā likuma 20. pantā minētos principus, - pārņemamo saistību sarakstu pēc stāvokļa uz lēmuma par objekta pārveidošanu un privatizāciju pieņemšanas brīdi, - privatizācijas projekta un tā posmu realizācijas termiņus, 13. pants. Pārveidojamā (privatizējamā) objekta prospekts.13.1. Pārveidojamā (privatizējamā) objekta prospekts jāsagatavo par visiem tiem privatizējamajiem valsts piena pārstrādes objektiem, kuru pārveidošanas un privatizācijas projektos paredzēta parakstīšanās uz kapitāla daļām. 13.2. Pārveidojamā (privatizējamā) objekta prospektam jāsatur sekojoša informācija: 13.2.1. objekta nosaukums un sastāvs, tā jaudas; 13.2.2. projektējamās uzņēmējsabiedrības veids, nosaukums, darbības mērķis, atrašanās vieta, privatizācijas komisijas atrašanās un apmeklētāju pieņemšanas adrese un telefons; 13.2.3. pamatkapitāla lielums, kapitāla daļu skaits un nominālvērtība; 13.2.4. kapitāla sadalījums; 13.2.5. kapitāla daļu samaksas kārtība un termiņi, atvieglojumi kapitāla daļu iegādē (ja tādi ir noteikti); 13.2.6. jaunveidojamās uzņēmējsabiedrības pārvaldes struktūra, tās veidošanas kārtība; 13.3. Pārveidojamā (privatizējamā) objekta prospekts jāpublicē tā rajona (to rajonu) laikrakstā, kuru teritorijā izvietoti pārveidošanas un privatizācijas projektā noteiktie kapitāla daļu parakstītāji. 14. pants. Sabiedrības statūtos paredzamās īpatnības.14.1. Piena pārstrādes valsts uzņēmumu pārveidošanas un privatizācijas rezultātā var izveidoties: - akciju sabiedrība; - paju sabiedrība; - kooperatīvā sabiedrība (vai to savienība). 14.2. Veidojot uzņēmējsabiedrību, tās statūtiem jāatbilst Latvijas Republikas likumam par izvēlēto uzņēmējdarbības formu, ievērojot LR likuma "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" 16. pantā noteiktās normas par LR likumu par attiecīgajiem statūtsabiedrību veidiem piemērošanu. 14.3. Akciju vai paju sabiedrības izveidošanas gadījumā tās statūtos jāparedz: 14.3.1. Piena ražotājiem tiesības izveidot kooperatīvo sabiedrību, kurā var ieguldīt iegādātās sabiedrības akcijas. Par akciju sabiedrības dalībnieku šajā apjomā tad kļūst izveidotā kooperatīvā sabiedrība. 14.3.2. Tiesības ne mazāk kā divu gadu laikā kopš statūtsabiedrības izveidošanas brīža brīvi iestāties šajā sabiedrībā visām piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām, kuras izvietotas attiecīgā pārveidotā un privatizētā objekta apkalpes zonā, ar tiesībām ieguldīt mantiskā ieguldījuma veidā uzņēmējsabiedrībā kooperatīvās sabiedrības īpašumā esošos piena pārstrādes uzņēmumus, kas nonākuši šīs sabiedrības īpašumā, izpildot Augstākās Padomes 1992. gada 15. aprīļa lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju". Šajā gadījumā par ieguldītā īpašuma vērtību atbilstoši palielināms uzņēmējsabiedrības pamatkapitāls un kapitāla daļu skaits, tās piešķirot piensaimnieku kooperatīvajai sabiedrībai. Statūtos var būt paredzēti arī citi iestāšanās veidi. 14.3.3. Iespēja iekļaut sevī turpmākajā darbībā arī vietējos un ārzemju kapitāla ieguldītājus vai veidot ar tiem kopuzņēmumus dažādās to formās.
V NODAĻA. Īpašuma formas maiņa15. pants. Kapitāla daļu sadalījums, tā noteikšanas pamatprincipi.15.1. Kapitāla daļu sadalījums ir privatizācijas projekta sastāvdaļa. Tas norāda dažādu jauno īpašnieku grupu tiesības iegūt savā īpašumā daļas no privatizējamā piena pārstrādes objekta pamatkapitāla. 15.2. Nosakot kapitāla daļu sadalījumu, izdala sekojošas īpašnieku kandidātu grupas: 15.2.1. pārveidojamo objektu kādreizējie īpašnieki, kuri savas īpašuma tiesības zaudējuši par nelikumīgu atzītā veidā; Šīm personām atsavinātais īpašums faktiski atdodams Latvijas Republikas likumos noteiktajā kārtībā vai bez atlīdzības jāpiešķir tam atbilstoša līdzīpašuma daļa privatizējamajā uzņēmumā. Līdzīpašuma daļa šajā gadījumā nosakāma salīdzinošās cenās, kas izmantotas, nosakot uzņēmuma kopējo vērtību. 15.2.2. valsts; Piena pārstrādes uzņēmuma kapitāla sadalījuma projektā var paredzēt, ka līdz 20’% no kapitāla atstājami valsts īpašumā. Šo apjomu bezierunu kārtībā nosaka Ministru Padome vai tās pilnvarota institūcija; 15.2.3. Latvijas Republikas likumos noteiktajā kārtībā reģistrētie piena ražotāji, tajā skaitā viņu veidotās nozaru kooperatīvās sabiedrības; Piena ražotājiem nosakāmas tiesības iegūt savā īpašumā ne mazāk kā 65 % no privatizācijas rezultātā veidojamās statūtsabiedrības atlikušā (ievērojot šā likuma . apakšpunktu) pamatkapitāla. 15.2.4. pārveidojamajos un privatizējamajos piena pārstrādes uzņēmumos strādājošie; Privatizācijas komisija piena pārstrādes uzņēmuma kapitāla sadalījuma projektā var piešķirt tiesības iegūt īpašumā daļu no kapitāla, bet ne vairāk kā 20 %, arī privatizējamajā (pārveidojamajā) uzņēmumā strādājošajiem. 15.2.6. citas personas. Privatizācijas komisija piena pārstrādes uzņēmuma kapitāla sadalījuma projektā var paredzēt arī, ka tiesības iegūt īpašumā daļu no kapitāla, bet ne vairāk kā 20 %, var piešķirt arī citām personām. 16. pants. Kapitāla sadalījums starp piena ražotājiem.Kapitāla sadalījuma noteikšana notiek sekojošos posmos. 16.1. posms. Nosaka bezatlīdzības kārtībā nododamo kapitāla daļu tām piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām, kurām nav bijis piena savākšanas un pirmapstrādes ražotņu, kas bija nododamas šo sabiedrību īpašumā saskaņā ar Augstākās Padomes 15. aprīļa lēmumu "Par piena savākšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju". Šo daļu nosaka, ievērojot vidējo Latvijā bezatlīdzības ceļā piensaimnieku kooperatīvajām sabiedrībām nodoto īpašuma vērtību uz vienu pēdējos divos gados lauksaimniecības uzņēmumos ražoto piena tonnu un piensaimnieku biedrības statūtos paredzētā darbības rajonā izslaukto pienu. Atlikušo daļu projektā paredz kapitāla sadalījumam un realizācijai vispārējā kārtībā (šā likuma . pants). 16.2. posms. Tiesības iegūt kapitāla daļas piena ražotājiem noteiktajos apjomos sadalāmas starp pārveidojamā objekta apkalpes zonā esošajiem pagastiem proporcionāli konkrētā pagasta teritorijā esošo piena ražotāju pēdējos divos gados pārdotā piena daudzumam. 16.3. posms. Kapitāla sadalījumu starp konkrētām personām - piena ražotājiem pagasta ietvaros nosaka šo personu pagasta sapulcē, ko organizē pagasta pašvaldība vai tās pilnvarota institūcija, un kapitāla daļu realizācijas (parakstīšanās) procesā. Ja pagastā ir izveidota piensaimnieku kooperatīvā sabiedrība vai pagasts ir ietverts kādas piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības darbības iecirknī, un šī kooperatīvā sabiedrība vēlas iegūt savā īpašumā privatizējamās kapitāla daļas, tā to var darīt visas pagastam noteiktās daļas apjomā. Ja pagastā šādas sabiedrības nav, vai ja tā nevēlas iegūt savā īpašumā privatizējamās kapitāla daļas visas pagastam noteiktās daļas apjomā, tiesības iegūt savā īpašumā šīs kapitāla daļas nosakāmas proporcionāli ieinteresēto ražotāju, kas nav piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības biedri, pastāvīgajā lietošanā vai īpašumā esošajai lauksaimniecībā izmantojamās zemes platībai, kāda tā ir noteikta šīm personām apstiprinātajā pagasta zemes projektā. 17. pants. Kapitāla sadalījums starp piena pārstrādes uzņēmumā strādājošajiem.Kapitāla sadalījumu starp piena pārstrādes uzņēmumā strādājošajiem nosaka saskaņā ar uzņēmuma nolikumu par kapitāla daļu sadalījumu starp uzņēmumā strādājošajiem. 19. pants. Kapitāla daļu iegādes nosacījumi.19.1. Kapitāla daļu (akciju) iegādes procesā privatizācijas projektā var tikt paredzētas atlaides. Privatizācijas un pārveidošanas projektā paredzētā kapitāla sadalījuma ietvaros: 19.1.1. atsevišķajiem piena ražotājiem: -ja viņi nav apvienoti nozares kooperatīvajās sabiedrībās - līdz 50 % no kapitāla daļas (akcijas) nominālvērtības, - ja viņi ir lauksaimniecības produkcijas pārstrādes nozaru kooperatīvās sabiedrības biedri - līdz 75 % no kapitāla daļas (akcijas) nominālvērtības; 19.1.2. Privatizējamajā (pārveidojamajā uzņēmumā) strādājošajiem - līdz 25 %, (bet kapitāla daļas (akcijas) var iegūt arī par sertifikātiem). 19.2. Iegādājoties kapitāla daļas vairāk kā paredzēts kapitāla sadalījumā privatizācijas un pārveidošanas projektā, atlaides samazināmas par vienu pakāpi 20. pants. Parakstīšanās procesa organizācija.20.1. Parakstīšanās uz privatizējamā objekta kapitāla daļām kapitāla sadalījuma ietvaros 1. posms veicams trīs mēnešu laikā kopš prospekta publicēšanas. 20.2. Parakstītās kapitāla daļas apmaksājamas likuma "Par akciju sabiedrībām 20. pantā noteiktajā kārtībā. 20.3. Ja parakstīšanās rezultātā pretendenti nav parakstījušies uz visām daļām kapitāla sadalījumā noteiktajos apjomos, organizējami parakstīšanās nākošie posmi. To ietvaros neparakstītās daļas tiek piedāvātas citām parakstītāju grupām atbilstoši viņu pirmajā posmā parakstīto kapitāla daļu skaitam. Šo papildus parakstīto kapitāla daļu iegādē atvieglojumi nav paredzēti. 21. pants. Iegūto līdzekļu izmantošana.Privatizācijas procesā naudas vai mantiskā formā ieguldītie līdzekļi, izņemot sertifikātus: - 40 % apjomā ieskaitāmi izlīdzināšanas fondā, kas izmantojams nozares uzņēmumu attīstības kreditēšanai; - 60 % apjomā jaunveidotās sabiedrības speciālajā ražošanas attīstības fondā, kas izmantojams vienīgi sabiedrības ražošanas bāzes rekonstrukcijai un attīstībai.
VI NODAĻA. No valsts atgūtā kapitāla personificēšana piensaimnieku kooperatīvajās sabiedrībās un pārveidošanas procesa stabilitātes garantijas22. pants. No valsts atgūtā kapitāla personificēšana piensaimnieku kooperatīvajās sabiedrībās.Piensaimnieku kooperatīvajās sabiedrībās. kuru īpašumā saskaņā ar AP aprīļa lēmumu "Par piena savākšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" bezatlīdzības kārtā nodoti valsts piena savākšanas un pārstrādes uzņēmumi, šim īpašumam atbilstošā kapitāla personificēšana izdarāma sekojoši. 22.1. Pēc stāvokļa uz 01.01.94. personificē 1/2 no sabiedrībai (biedrībai) bez atlīdzības nodotā valsts īpašuma noteiktās vērtības. To izdara, pārskaitot minēto kapitāla vērtību sabiedrības pamatkapitālā, atbilstoši palielinot visu to paju nominālvērtību, kas ir noteiktas sabiedrības biedriem uz šo datumu. Te ieskaitāmas pajas, kas par ražoto pienu iegūtas no jauna pēc sabiedrības dibināšanas (atjaunošanas) saskaņā ar sabiedrības statūtiem kā arī kuras ir noteiktas kādreizējiem piensaimnieku kooperatīvo sabiedrību biedriem vai viņu likumīgajiem mantiniekiem atbilstoši uz sabiedrības darbības pārtraukšanas 1940. gadā brīdi viņiem piederējušo paju skaitam. 22.2. Pēc stāvokļa uz 01.01.95. personificē atlikušo sabiedrībai bez atlīdzības nodotā valsts īpašuma vērtību. To dara, kā noteikts šā likuma iepriekšējā apakšpunktā 22.3. Līdz augstāk noteiktajai īpašuma personifikācijai sabiedrība bezatlīdzības kārtībā nodoto valsts īpašumu nedrīkst atsavināt vai citādi zaudēt. Sabiedrības likvidācijas (pēc pašu iniciatīvas vai piespiedu kārtā) gadījumā bezatlīdzības kārtībā nodotais valsts īpašums vai tā nepersonificētajai daļai atbilstošā daļa atdodama valstij. 23. pants. Pārveidošanas procesa stabilitātes garantijasLauksaimniecības produkcijas pārstrādes valsts uzņēmuma pārveidošanas, ja tā saskaņā ar šo likumu un Augstākās Padomes Lēmumu "Par piena pieņemšanas un pārstrādes uzņēmumu privatizāciju" veikta uz atvieglotiem iegādes noteikumiem vai bez atlīdzības, rezultātā izveidotajai statūtsabiedrībai izbeidzot savu darbību pirmajos trijos gados, valstij ir pirmpirkuma tiesības, kas var realizēties, pārņemot atpakaļ savā īpašumā pārveidoto uzņēmumu, par to atlīdzinot sabiedrības dalībniekiem vienīgi viņu faktiski ieguldītos līdzekļus.
Projekts sagatavots Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūta Kooperācijas un pārvaldes problēmu sektorā. Atbildīgais izpildītājs: zin. līdzstr. Andris Miglavs, t.553370,
Piena pārstrādes privatizācijas likums Andris Andris privatizācija, piensaimniecība, sabiedrības Piena pārstrādes valsts uzņēmumu privatizācijas likuma projekts Grūbes kunga uzdevumā, pamatojoties uz augustā iesniegto variantu 01/09/92
|